Tilburg,
oktober

Festival Circolo belangrijk podium voor studenten

De spanning stijgt onder studenten en alumni van Fontys Academy of the Arts. Het grootste circusfestival van de Benelux strijkt vanaf vrijdag weer neer in Spoorpark Tilburg voor tien dagen circusspektakel. Fontys is partner en dat is niet voor niets. “Circolo biedt een podium voor aanstormend circustalent.”

Honderden studenten en alumni van Fontys Academy of the Arts in Tilburg hebben in de afgelopen 25 jaar al op het podium gestaan van circusfestival Circolo. Het gros komt van de opleiding Circus and Performance Art. In het begin worden ze omringd door klasgenoten en begeleiders, daarna treden ze steeds vaker op in groepen, in duo’s en ook solo. Totdat ze als alumni helemaal zelfstandig de wijde wereld intrekken als circusartiest, vaak letterlijk.

Annemarie Pijnappel en Frédérique van Steen“Onze afgestudeerden zwermen over de hele wereld uit, vaak leven ze een reizend bestaan, en de meeste van hen zijn succesvol”, vertelt Annemarie Pijnappel die samen met haar collega Frédérique van Steen verantwoordelijk is voor het organiseren van events bij Fontys Academy of the Arts. Pijnappel stond in 2007 mede aan de wieg van de circusopleiding. Tegelijkertijd ontstond circusfestival Circolo. Ze wisten elkaar al snel te vinden. Pijnappel: “Circolo biedt sindsdien een podium voor onze aanstormende talenten.”

Circolo had tot 2018 zijn thuisbasis in de bossen van het Brabantse Liempde. Maar in Tilburg voelt het circusfestival zich pas echt thuis. Want waar vind je in Brabant meer aanstormend talent dan hier? “Tien dagen lang bruist de stad. Overal hangen vlaggen en zie je speciale objecten staan. Mensen komen van heinde en verre naar dit festival. De internationale circuscommunity is aanwezig, net als veel mensen uit het theater”, vertelt Van Steen, die het Circolo-stokje sinds twee jaar heeft overgenomen van Pijnappel.

Fontys Arena
In het Tilburgse Spoorpark staan meerdere circustenten, foodtrucks, speeltoestellen en een buitenpodium. Ook zijn er voorstellingen te zien op andere locaties in de stad. Fontys heeft sinds enkele jaren een eigen tent: de Fontys Arena. Hier treden studenten en alumni op. “Een waar visitekaartje voor onze circusopleiding”, aldus Van Steen. Ook dit jaar treden er weer tientallen (oud-)studenten op in twaalf verschillende voorstellingen.

Circolo en Fontys Academy of the Arts verzorgen samen de programmering. “Scouts van Circolo zijn het hele jaar door aanwezig bij zogenoemde performance nights waar ook onze studenten optreden”, licht Pijnappel toe. “Zo zijn ze goed op de hoogte van waar het talent zit. Ook onze opleidingen weten natuurlijk goed welke optredens interessant zijn.” Alleen voor tweedejaarscircusstudenten is optreden onderdeel van het onderwijs en dus verplicht.

De Fontys Arena op CircoloOptreden tijdens Circolo is voor studenten een eerste, belangrijke stap in het werkveld, weet het organiserende tweetal van Fontys Academy of the Arts. “Het biedt ze een uitgelezen kans om zich als beginnende artiesten te presenteren aan het publiek en mensen uit het vak. Zo bouwen ze al vroeg in hun carrière een netwerk op, waar ze na hun afstuderen verder aan kunnen bouwen.”

Awards
Naast optredens verzorgt Fontys tijdens Circolo een seminar over een actueel thema dat plaatsvindt in het Academie Theater van Fontys. Dit is een verplicht onderdeel voor studenten. “Hiermee brengen we studenten en werkveld samen. Ook dat is goed voor het opbouwen van een netwerk", aldus Pijnappel. "Dit jaar gaat het over The art of consent, ofwel sociale veiligheid in de kunsten.”

Volgens Van Steen en Pijnappel zijn ook de Keep an Eye Circus and Performance Awards en de BNG-prijs, waar Fontys eveneens een samenwerking mee heeft, voor studenten van belang. Ook dit zijn onderdelen van Circolo. “De BNG-prijs is een fors geldbedrag waarmee ze zichzelf verder kunnen ontwikkelen of een nieuwe voorstelling kunnen financieren”, vertelt Pijnappel. “In het geval van de Keep an Eye Awards ontvangen studenten een speciaal begeleidingstraject met residentie. Zo krijgen ze de kans om hun eindexamenproject met behulp van een expert te ontwikkelen tot een professionele productie, met als hoogtepunt een plekje op Circolo!”

Van Steen heeft vroeger als kind zelf in een jeugdcircus opgetreden. Ze weet dat het niet eenvoudig is om door te breken. “Je moet er elke dag hard voor trainen. Onze studenten zijn enorm gedisciplineerd. Ze verdienen een podium als Circolo.” [Marieke Verbiesen]

Boilerplate

Meer informatie over circusfestival Circolo en de optredens vind je op de website.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

josine
October
Top gezegd en beschreven, Annemarie, Frédérique en Marieke!