Feest bij Fontys: ICT bestaat 50 jaar

Tenten staan opgesteld, de bar is open, sprekers staan klaar en klaslokalen zijn ingericht voor allerlei verschillende activiteiten. Op de campus aan de Rachelsmolen in Eindhoven wordt dinsdag het 50-jarige jubileum van ICT gevierd.

Precies vijf decennia geleden, op 17 mei 1972, startte Fontys met de eerste ICT-opleiding in Eindhoven. Reden voor een feestje dus. En daarmee wordt groots uitgepakt.

IT-festival bij FontysKoetjes en kalfjes
Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat worden er dinsdag op verschillende plekken op het Fontysterrein in Eindhoven allerlei activiteiten georganiseerd. Buiten, maar ook binnen ontmoeten studenten, alumni, docenten en oud-medewerkers elkaar.

Ze kletsen over ICT, de veranderingen die de opleiding in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, over wat er deze dag allemaal te doen is en over koetjes en kalfjes. “Hoe is je pensioen?”, vraagt een docent aan een voormalige medewerker van Fontys.

Cocktails
Buiten staan tenten opgesteld voor de main stage. Er is een chill area, er staan foodtrucks en aan de bar worden drankjes geschonken. In de ochtend nog koffie en thee, later op de dag gaat de biertap open en kunnen liefhebbers cocktails halen.

Gedurende de hele dag betreden verschillende sprekers het podium. Eerste op het programma: Koert van Mensvoort. Hij noemt zichzelf een filosoof, directeur, kunstenaar en wetenschapper. “Maar vooral een amateur”, zegt hij tijdens zijn praatje.

Van Mensvoort ontwerpt allerlei speculatieve producten die de discussie over de impact van technologie op ons alledaagse leven aanjagen. Voorbeeldje: een wijn die je met nano-capsules en een magnetron een smaak naar keuze kunt geven. Of wat dacht je van een riem waarmee je je telefoon kunt opladen aan je eigen buikvet?

Kracht van inclusiviteit
Later op de dag is het de beurt aan voormalig marketing-, park- en creatief directeur van de Efteling Olaf Vugts, auteur Remco Claassen, Head of Tech bij Coolblue Willem Koopmans en cabaretier Jörgen Raymann. Laatstgenoemde spreekt zijn publiek toe over de kracht van diversiteit en inclusiviteit.

“Diversiteit betekent dat iedereen mee mag doen”, aldus Raymann. “Als je iedereen mee laat doen, verbreed je je horizon. Maar waarom moeten we het elke keer weer over inclusiviteit hebben?”

Dat heeft volgens de cabaretier alles te maken met het doen van vooraannames. “Iedereen maakt zich er schuldig aan en je kunt er pas iets aan doen als je je er bewust van bent”, zegt hij. “Verdiep je in de mens, kijk naar de mens, luister naar de mens. Je zult merken dat diversiteit stress wegneemt. Dat het makkelijker wordt om anderen te vertrouwen, dat je een bredere blik krijgt met meer bondgenoten en dat het voor een gelukkigere werkplek zorgt." [Tekst gaat verder onder de foto]

Sandra Verhoeven, docent bij ICT Fontys en organisator van deze dag, zegt dat de sprekers niet voor niets zijn uitgekozen. “We willen laten zien hoe divers het vakgebied is. De gasten komen uit allerlei verschillende vakgebieden. Van technofilosofen tot mediadesigners en techneuten. Er is voor iedereen wat wils.”

Voor het IT-festival hebben zich vooraf zo’n 1300 mensen aangemeld, waarvan ongeveer één derde alumni is. Het gros van de aanwezigen is (oud-)medewerker. Studenten zijn er minder, maar laten af en toe ook hun gezicht zien. Marijn bijvoorbeeld, student Software. Hij is hier samen met zijn vader.

“We gaan vaker naar dit soort evenementen. We vinden het allebei heel interessant”, zegt Marijn. “We hebben al verschillende dingen bezocht vandaag. Cyber security, technologie als next nature, future of digital creativity en een workshop over radical app development. Straks gaan we nog naar een bijeenkomst over Web3, NFT’s en Metaverse. Het feestje vanavond laten we schieten. Ik moet helaas werken." [Karen Luiken]

Monique van Hoppe
2022
Wat een prachtig feest was het van 10.00 tot 22.00 uur! Complimenten voor de organisatie!!
Sandra Verhoeven
2022
Jammer dat jullie het feestje 's avonds gemist hebben, dat was ook top:-)!