maart

Favo Pabo’s zetten opleiding in het zonnetje via TikTok

Hoe laat je zien dat studeren aan de Pabo meer is dan alleen maar knutselen? Renée, Maxime, Filiz, Eva, Isa en Roos maken zich als vriendinnengroep én tweedejaars studenten hard voor hun lerarenopleiding in Sittard met het TikTok-account Favo Pabo’s.

Een klein jaar geleden postten de meiden hun eerste TikTok op het account van Favo Pabo’s. “We verveelden ons en hebben toen onze eerste video gemaakt om iedereen kennis te laten maken met de pabo. Heel stom eigenlijk, maar we kregen al snel wat likes en dachten ‘we gaan gewoon door’”, vertelt Renee.

De video’s van de tweedejaars studenten gaan zelfs zo hard, dat er inmiddels al ruim 28.000 likes zijn verzameld. “We geven eigenlijk gewoon een kijkje in ons leven aan mensen die meer willen weten van de opleiding. Maar ook op school zelf worden we inmiddels herkend. Dat is wel heel grappig om te ervaren.”

Mooi compliment
Ook Fontys weet van het account af. De zes studenten werden zelfs gevraagd om een video te maken tijdens de open dag. “We stonden ook in de nieuwsbrief en op intranet. En Fontys deelt onze video’s ook. Dat is toch wel een mooi compliment”, aldus Roos. Het feit dat TikTok als medium weinig privacy kent is bij de studenten wel bekend, maar omdat hun doelgroep, jeugd en jongeren, zich voornamelijk op dit medium bevindt maken de meiden er toch gebruik van. “Daar staan we redelijk neutraal in”,  licht Filiz toe.

De volgers van de Favo Pabo’s bestaan voornamelijk uit mensen die zich willen aanmelden voor de Pabo. Ook medestudenten en stagekinderen hebben hun weg inmiddels naar het account gevonden, verklaart Eva. “Hoe leuk is het als kinderen dan roepen ‘Kijk, dat is onze juf!’.”

TikTok Favo Pabo'sAan de slag
De meest bekeken video van de Favo Pabo’s, geeft een beter inzicht in wat een dag op de pabo nu precies inhoudt. En hoewel de video meer dan 278.000 keer is bekeken, duurde het toch niet lang om hem op te nemen, legt Filiz uit. “Een goed idee bedenken duurt langer. Maar ook daar zetten we ons allemaal voor in. We bespreken vooraf welke ideeën we hebben en brainstormen gezamenlijk wat we uiteindelijk willen doen. Daarna kiezen we een leuke sound voor de video en gaan we aan de slag.”

De taakverdeling binnen de groep is dan ook heel divers. “Het is niet zo dat één iemand edit en de ander alleen maar filmt. Wie tijd heeft werkt aan de video mee, maar we zorgen er wel voor dat iedereen beelden schiet zodat we genoeg materiaal hebben om mee te werken.”

Toekomstplannen
Grootse plannen voor het account zijn er echter niet, licht Isa toe. “We streven er niet naar om elke week twee TikToks te maken. Als we iets leuks vinden maken we het. Dat kan de ene maand heel veel zijn en de maand daarop niets. Dat heeft ook te maken met de tijd die we hebben. Soms zien we elkaar ook gewoon niet zoveel wegens excursies of stages. Dan laat TikTok even op zich wachten.”

Toch heeft de vriendinnengroep wel nog een paar dingen in petto. “Veel likes hebben we al, maar volgers blijven nog een beetje achter. Zodra we 1000 volgers hebben, gaan we een keer live”, aldus Maxime.

‘Leraren zijn nodig’
In de tussentijd concentreren de meiden zich vol op hun opleiding. En waar het kan, maken ze video’s. Isa: “Binnenkort komt er nog een weekvideo online, die we onlangs in elkaar gezet hebben. Ook daarin laten we zien wat de leuke aspecten van een lerarenopleiding zijn, want leraren zijn immers hard nodig.” [Noëlle van den Berg]