januari
2023

Faillissement Lightyear: geen gevolgen voor Fontys

Het faillissement van Lightyear heeft geen gevolgen voor Fontys. Dat bevestigen verschillende bronnen binnen Fontys Engineering.

Vorige week werd bekend dat het bedrijf achter de zonneauto grotendeels failliet is verklaard. Daardoor verliezen 620 medewerkers hun baan. Een doorstart is nog onzeker. Lightyear zit op de Automotive Campus in Helmond, waar ook Fontys Engineering is gevestigd.

Lightyear is ontwikkeld door een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven en zag in 2016 het levenslicht. In de jaren daarna is de start-up explosief gegroeid. Lightyear kampte met hoge kosten en had nog geen inkomsten. Het stond te springen om financiering, maar die kwam niet op tijd.

Hoewel Fontys Engineering en Lightyear beiden op de Automotive Campus zijn gevestigd, is het niet tot een nauwe samenwerking gekomen. Behalve in samenwerkingsprojecten met andere bedrijven, weet Paul Janssen, opleidingsmanager bij Fontys Engineering. Zoals in het Automotive Center of Expertise (ACE), een samenwerking van Fontys Hogeschool, Hogeschool Arnhem en Nijmegen en de automotive industrie.

Geen tijd
“Door het tempo waarop het bedrijf zich heeft ontwikkeld en de manier waarop ze dat hebben aangepakt, is het aantal concrete projecten waarin we samenwerkten of waar onze studenten in participeerden heel beperkt gebleven”,  aldus Janssen. “Het bedrijf had simpelweg geen tijd om studenten te kunnen ontvangen en te begeleiden. Wel hebben veel van onze studenten een baan gevonden bij Lightyear.”

Gepensioneerd Fontys-docent Rob Kluivers is ervan overtuigd dat deze mensen snel weer een nieuwe baan hebben. "Het gaat om topengineers waar de regio Brainport om zit te springen.”  In het verleden heeft hij als afstudeerbegeleider twee studenten begeleid bij het zonneautobedrijf, maar daar is het bij gebleven. “Er was geen tijd om onze studenten goed te begeleiden en de expertise zat niet altijd op de juiste plek.”

Volgens huidig stagecoördinator Frank Steeghs lopen er op dit moment  geen studenten stage bij Lightyear, ook studeert er nu niemand af. [Marieke Verbiesen]

Ewoud Jansen
January
2023
Heel jammer dit, maar niet geheel onverwacht. Vorig jaar deed een student van me er een afstudeerproject over hoe meer investeerders aan te trekken. Bedrijf bleek toen al behoorlijk naïef wat dat betreft.