januari

Expo van Future Media Lab gaat problemen te lijf

Studenten uit zes verschillende richtingen werken samen

Fontys-Studenten van de minor Future Media Lab komen samen met TU/e-studenten met technologische en multimediale oplossingen voor maatschappelijke problemen. De elf ideeën die zij bedachten zijn alleen vandaag (vrijdag) te zien in het Designhuis in Eindhoven, van 13.00 tot 17.00 uur.

In de minor Future Media Lab werken teams met studenten van vijf verschillende Fontys-instituten samen: Kunsten, ICT, Communicatie, Journalistiek en Sporteconomie. Sinds afgelopen jaar is ook de opleiding Industrial Design van de TU/e bij het project betrokken. Multidisciplinaire teams gingen aan de slag met vraagstukken rond bijvoorbeeld probleemjongeren en dementie of op het gebied van onderwijs of inspraak bij gemeenten.

“Iedereen draagt op zijn manier bij: de design-studenten leggen anderen uit hoe je ontwerpt, de technologie-studenten hoe je techniek toepast en andere studenten weten hoe je een verhaal vertelt”, vertelt Jorge Alves Lino.Jorge Alves Lino, lector Media, Interactie en Narratie. Dat leidde tot installaties die vandaag in het Designhuis te zien zijn, als afsluiting van de halfjaarlijke minor.

Discussieblokken
Een team bedacht bijvoorbeeld een systeem met een soort lichtgevende lego-blokken, bedoeld voor ‘co-creatie’, waarbij deskundigen samen met gebruikers ontwerpen. “Vaak zie je dat sommige mensen het moeilijk vinden zich in de discussie te mengen”, legt Alves Lino uit. De blokken moeten daarbij helpen. Iedereen legt aan het begin van de discussie blokken neer voor de onderwerpen die hij of zij wil inbrengen. Samen vormen ze een bouwwerk. Die blokken lichten op als een onderwerp ook in de discussie aan bod is gekomen. Zo is het zeker dat iedereen zijn zegje heeft kunnen doen. Door het spelelement is dat ook minder intimiderend.

Het afgelopen halfjaar deden twintig studenten van de TU/e en twintig van Fontys mee. “Ook voor de TU/e meedeed, was het al ingewikkeld om al die Fontys-disciplines te laten samenwerken”, erkent Alves Lino. “Maar we proberen tijdens het project open te zijn over de uitdagingen. Uiteindelijk was er een mooie synergie tussen de bachelor- en masterstudenten, en ging de kwaliteit van de ontwerpen omhoog.”[Marten van de Wier]