Tilburg,
september

Evi (9) is de jongste student binnen Fontys: ‘Superleuk’

Ze is vorige week pas negen geworden, maar maakt al zeker een jaar deel uit van de studentenpopulatie van Fontys. Evi speelt namelijk piano en volgt les aan de Young Musicians Academy bij de FHK. “Mijn droom is om later veel concerten te geven.”

Doordeweeks is Evi te vinden op de katholieke basisschool (Kbs) De Rosmolen in Ulvenhout, maar iedere zaterdag krijgt ze pianoles bij Fontys. Dat vindt ze fantastisch. “Ik leer elke week weer nieuwe liedjes en ik vind het echt gaaf wanneer ik ze volledig kan spelen.”

Haar favoriet is dan ook de Waltz van Chopin, waar ze veel op geoefend heeft. Het meest lastige vindt ze The Cat and the Mouse van Aaron Copland. “Dat is een liedje van zes bladzijdes en moet heel snel gespeeld worden. Ik moet nog één bladzijde leren, dus dat ga ik de komende tijd doen. Soms heb ik ook nog moeite met noten.”

Theorieles en noten lezen
Noten lezen kan ze, zoals ze zelf zegt, al een heel klein beetje. En dat zonder dat ze daar les in krijgt. “Dat komt volgend jaar, want dan krijg ik buiten de pianolessen ook theorielessen bij Fontys, waar we dus ook noten leren lezen.”

Of Evi zo lang kan wachten is nog maar de vraag, want zodra ze uit school komt stapt ze thuis meteen achter de piano, minimaal een uur per dag. Daar wordt ze begeleid door haar moeder die, net als haar oudere zus, ook piano speelt. “Vroeger stond ik altijd te zingen en dansen als mijn zus piano speelde, dus toen dacht ik: daar moet ik ook iets mee doen. Nu ben ik zelfs al iets beter dan mijn zus.”

Grote dromen
Evi’s klasgenootjes vinden het idee van les op zaterdag vooral vermoeiend, maar dat houdt het negenjarige talent allesbehalve tegen. Ze oefent graag om nog beter te worden. “Als ik klaar ben met mijn basisschool en middelbare school wil ik hier student worden. En later als ik groot ben, ben ik een echte pianiste die concerten kan spelen. Dat is echt mijn droom.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd