Tilburg,
maart

Event-organisator Bart Sevenich: 'Corona zet dikke streep door rekening'

‘Regelen’ zit Bart Sevenich in het bloed. Net als ondernemen trouwens - nog tijdens zijn studie aan Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg startte hij als event-organisator. Bij Barts bedrijf Seventh Support was het business als usual, tot veertien dagen terug: “Ik zit thuis, zoals bijna iedereen.

Naam: Bart Sevenich
Leeftijd: 25 jaar
Opleiding: International Event, Music & Entertainment Studies (IEMES), afgestudeerd mei 2017
Werk: Eigenaar evenementen-productiebedrijf Seventh Support in Kerkrade

Wat doe je normaal gesproken op een werkdag?
“Heel gevarieerd. Binnen ons bedrijf houd ik me bezig met vormgeving en conceptontwikkeling. Meestal is het zo dat een organisator ons vraagt alle ‘hardware’ van hun evenement neer te zetten. Dat gaat van podia tot techniek en barpersoneel... Sinds twee jaar regelen we bijvoorbeeld het festival Wintertijd in Heerlen, met een schaatsbaan midden in de stad en alle horeca die erbij komt.”

“Bij vormgeving gaat het vooral om het ‘gezicht’ van zo’n gebeuren, huisstijl en herkenbaarheid. Bij conceptontwikkeling kijk je dieper, bijvoorbeeld naar de behoefte van gemeenten of bezoekers. Onze regio, Parkstad Limburg, is de armste van Nederland. Je hebt dus rekening te houden met het feit dat organisatoren en bezoekers vaak een beperkt budget hebben voor ‘extraatjes’.

Verder ben ik verantwoordelijk voor het contact met lokale overheden, bijvoorbeeld over vergunningen. En ik doe een deel productie, zoals het maken van planningen. Naast de rol bij Seventh Support ben ik verder aandeelhouder in evenementenbureau VIE Foto: Ton ToemenEvent Group. Via die weg organiseren we eigen events en festivals, bijvoorbeeld ‘Lentekriebels’ in Heerlen.”

Hoe ging de overgang van studie naar werk?
“Feitelijk was er geen. Vóór Fontys deed ik Evenementorganisatie op het mbo. Juist op het moment dat ik naar ACI ging, startte ik in 2013 samen met mijn compagnon Luc ons bedrijf.

Studeren en werken ging altijd gelijk op. Sterker, ik deed mijn afstudeerstage ‘gewoon’ bij Seventh Support. Je kunt dus zeggen dat ik tijdens mijn studie steeds makkelijk switchte tussen theorie en uitvoering.

In de periode van mijn afstuderen waren we net betrokken bij de organisatie van het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Toen dat klaar was, en ik ook mijn ACI-diploma binnen had, zat ik op een ochtend even te kijken.

Ineens waren twee grote doelen afgevinkt. Misschien was dat nog wel een overgang: om van daaruit weer nieuwe plannen te maken.

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Niet veel… IEMES was een uitgebalanceerde opleiding, die scherp lette op wat er in het werkveld gebeurde. Zo had je meerdere part time-docenten die naam hadden gemaakt in de evenementorganisatie.

Verder dacht de opleidingsmanager bij Fontys ACI ruimhartig mee over het creëren van kansen. Dat betekende bijvoorbeeld dat ik, wanneer ik een project deed, niet altijd op college hoefde te verschijnen.

Tegen het einde van mijn studie kwam ik ook in contact met het Centrum voor Ondernemerschap [Fontys-initiatief dat studenten die gaan ondernemen adviseert, red.]. Daar moest ik me inschrijven als ik mijn afstudeerstage wilde doen in mijn eigen bedrijf. Als je dan vraagt wat ik heb gemist - ik had eigenlijk wel eerder gelinkt willen worden aan het CvO. Bijvoorbeeld om te sparren met andere student-ondermemers.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“De diversiteit. Ik ontwerp ’s ochtends een affiche en zit ’s middags met de brandweer of een podiumbouwer om tafel… In loondienst werken is denk ik toch eenzijdiger. Ook vind ik het leuk dat ik iets kan betekenen voor de regio waar ik geboren ben. Het organiseren van laagdrempelige en herkenbare evenementen helpt om het imago van de Zuidelijke Mijnstreek te versterken.”

Tevreden?
“Absoluut. Ik ben blij met alle gemaakte stappen. Het mooie van het ondernemerschap is ook dat je zo scherp doelen kunt stellen. Zo lijkt het me geweldig om ooit een concert te doen in het stadion van Roda JC.

Weet je, dat is hetzelfde als toen ik op het mbo zat en dacht: ooit maak ik de stap naar het hbo en begin ik een bedrijf. Een ambitieus doel formuleren en er stap voor stap naartoe werken. Dat geeft voldoening. Ik zit bovendien in een sector waar je mensen soms geweldig ziet genieten van iets wat je mede hebt neergezet. Echt mooi.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Eerste stappen
De rubriek
 Eerste stappen wordt elke maandag afgewisseld met een rubriek over voormalige studenten van Fontys die al wat langer aan het werk zijn en daarmee heel succesvol zijn: Sporen verdiend. Vanwege de coronacrisis verschijnt deze rubriek nu incidenteel.

Chris Gribling
2020
Goed werk Bart. Niet bij de pakken neerzitten nu! Als docent heb ik gezien dat je niet een alleen een goede organisator bent, maar ook nog eens creatief. Vergeet dat niet te melden
Paul Gulikers
2020
Als voormalig docent Nederlands aan het Lambertuscollege, heb Bart altijd gevolgd na zijn vmbo opleiding.
Op school was Bart al een echte organisator.
Meestal verzorgde hij op school feestjes met muzikale ondersteuning.
Volgens mij heeft Bart zijn draai helemaal gevonden in en evenementen wereld. Ik zie hem nog geregeld en wens hem, ondanks de corona crisis veel succes.