november

Even voorstellen: The 27 Club

Studenten Rockacademie eren beroemde popdoden

Met Forever 27  toeren studenten van de Rockacademie (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) straks door heel Nederland. In die productie vertolken zij nummers van zeven leden van de 27 Club. Maar: Wat doet die club en wie zijn deze zeven?

Je hebt van die clubs waar je liever niet bijhoort. The 27 Club is er één van. Het is de verzamelnaam voor (pop)artiesten die allemaal op 27-jarige leeftijd zijn overleden, vaak als gevolg van excessief drank- en drugsgebruik. De ledenlijst telt inmiddels zo’n zestig namen. Zeven van de bekendste staan centraal in het Rockacademie-programma: Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Brian Jones, Jim Morrison, Robert Johnson en Amy Whinehouse. Bij je (groot)ouders rinkelen er nu vast belletjes. Niet bij jou? Lees dan verder.

Destructief
De naam 27 Club ontstond in 1994, na de zelfmoord van Nirvana-frontman Kurt Cobain. Zijn dood kwam hard aan, ook omdat velen het later legendarisch geworden MTV Unplugged-concert nog op het netvlies hadden staan. Dat Cobain toch al een behoorlijk destructief typje was en misschien niet zat te wachten op een langjarige carrière in de muziek (in tegenstelling tot Nirvana-drummer Dave Grohl) lees je in het boek Come As You Are van Michael Azerrad. Die schrijft bijvoorbeeld dat Cobain zijn laatste album eigenlijk ‘I Hate Myself And I Want To Die’ had willen noemen.

Net als Cobain was Jimi Hendrix een linkshandige gitarist die leiding gaf aan een buitengewoon explosief trio. In de zomer van 1967 ‒ tijdens de eerste Britse tournee van The Jimi Hendrix Experience ‒ was de roem hem vooruitgesneld. Leden van The Beatles, The Rolling Stones én The Who kochten van hun eigen geld kaartjes om hem te zien spelen. Hendrix is nog steeds wereldberoemd door zijn uitvoering van het Amerikaanse volkslied tijdens Woodstock, de moeder aller popfestivals. Hij overleed in Londen op 18 september 1970 door een overdosis slaappillen. Daarbij zou meespelen dat de Engelse variant een stuk sterker was dan de Amerikaanse, die Jimi gewend was.

Ook op Woodstock en ook dood in 1970: Janis Joplin. Hoewel de vrouwen een beetje zijn ondervertegenwoordigd in de Club van 27, doet Joplin echt wel een duit in het zakje. Al in haar puberteit is ze verslaafd aan speed en tussen de drugs-, seks- en alcoholuitspattingen door, komt het soms tot hartverscheurende liedjes. Op 4 oktober, twee weken na Hendrix, sterft ze in Los Angeles aan een overdosis heroïne.

Doodsoorzaak onduidelijk
De dood van multi-instrumentalist Brian Jones (foto), één van de oprichters van The Rolling Stones, en van Doors-zanger Jim Morrison blijft omringd met vraagtekens. Jones verdronk op 3 juli 1969 in zijn zwembad, waarbij volgens één theorie zelfs sprake zou zijn van moord. Bijna op de dag af twee jaar later (4 juli 1971) lag Morrison dood in het bad van een Parijse hotelkamer. Officieel weten we nog steeds niet wat er is gebeurd, maar waarschijnlijk werden een overdosis drugs en orgaanfalen hem te machtig. Zijn graf op het kerkhof Père-Lachaise in Parijs is een trekpleister voor mensen die niet veel beters te doen hebben.

Duivel
Voor velen is Robert Johnson de onbekendste naam in het rijtje. Toch vormt de blueszanger een belangrijke inspiratiebron voor artiesten als Bob Dylan, Eric Clapton en Nick Cave. Ook hij komt (uiteraard) op 27-jarige leeftijd om het leven, maar dat was al in 1938. Ook zijn doodsoorzaak is niet officieel vastgesteld, al zou het kunnen dat Johnson vergiftigd is door een jaloerse echtgenoot. Naast de Club is er nog een andere beroemde muzieklegende aan zijn naam verbonden. Hij zou gitaarles hebben gehad van de duivel. Amy Whinehouse ken je waarschijnlijk al. Begin juni 2011 staat ze compleet dronken op het podium in Belgrado, waarna ze besluit om haar Europese tour af te blazen en rust te nemen. Op 23 juli wordt ze vervolgens dood gevonden in haar appartement in Londen. De documentaire Amy geeft een ontluisterend beeld van haar leven. In die film zie je al haar gezichten: van een ‘gewoon’ Brits-joods meisje dat de hele tijd met haar jeugdvriendinnetjes wil afspreken, tot een vervelende, over het paard getilde vamp. [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Vanaf 2 december is Forever 27 ‒ met liedjes van alle bovengenoemde artiesten ‒ overal te zien. Check hier de tour dates.