september

Even voorstellen: ‘De Klas van 2020’

Studeren in onzekere tijden

Het zal je gebeuren. Starten met een studie in coronajaar 2020. Bron wil weten hoe het studenten in die nu al historische jaargang vergaat - niet alleen vandaag en morgen - maar hun hele studententijd door. Vandaag trappen we af, met ‘De Klas van 2020’. “Het is nu nóg spannender om aan een opleiding te beginnen.”

‘De Klas van 2020’ is een tutorklas bestaande uit vijftien eerstejaars aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Eindhoven. De groep wordt begeleid René van Heugtendoor opleidingsdocent René van Heugten, die graag een kijkje in de keuken wil geven.

“Ik ben
benieuwd naar het ongefilterde verhaal van studenten; over hoe zij de pabo ervaren, te beginnen in dit eerste, rare jaar. Wat ze tegen mij als docent vertellen, is waarschijnlijk toch net iets anders.”

Somber perspectief?
Volgens het Centraal Planbureau zijn de vooruitzichten van deze lichting somber. Studenten die de komende vijf jaar afstuderen hebben minder kans op een baan en als ze werk vinden, is het salaris doorgaans lager dan vóór de coronacrisis.

De pabo-klas laat zich daardoor voorlopig niet ontmoedigen. “Ik maak me nergens echt zorgen om”, zegt Noor SmoldersNoor Smolders (18). “Wel ben ik benieuwd hoe alles dit jaar geregeld gaat worden met bijvoorbeeld stageplekken en de lessen op school.”

Robin Peijnenborgh (17) is evenmin bezorgd, maar ontkomt niet aan een dubbel gevoel: “Ik heb natuurlijk zin in de nieuwe opleiding, maar tegelijkertijd is het balen dat het allemaal anders is dan gepland.”

Kennismakingsspelletjes
Dat dingen ‘anders dan anders’ zijn, blijkt al op de dag dat René van Heugten zijn tutorklas voor het eerst bijeen heeft. Als de sfeer bij de kennismakingsspelletjes steeds ontwapenender wordt, vergeten de studenten nogal eens ‘het nieuwe normaal’. “Let op de anderhalve meter”, waarschuwt René. Het klinkt behoorlijk onwennig.

Voorlopig treft de groep elkaar twee dagen per week ‘fysiek’. Het is behelpen, maar de studenten zijn blij dat ze in elk geval een paar contactmomenten krijgen. Hun tutor hoopt dat ook het volgtraject van ‘De Klas van 2020’ zorgt voor meer groepsbinding.

“Extra jus. Die verhalen Robin Peijnenborghmaken hen
toch extra bewust van het feit dat ze een groep zijn. Het is een bijzonder en spannend jaar, en hiermee gaan ze echt samen het avontuur aan.”

Motivatie en verwachtingen
Op de kennismakingsdag vertellen de eerstejaars in een afrondend kringgesprek over hun motivaties, verwachtingen en voornemens. Komend vanaf havo, vwo, uit een tussenjaar of een baan als onderwijsassistent, willen ze stuk voor stuk graag het onderwijs in.

“Ik dacht eerst Willemijn Jacobsaan Verpleegkunde”, zegt Noor. “Maar dan hoor je ook al die verdrietige verhalen. Onderwijs lijkt me leuker.” Sommigen speelden als klein kind al ‘schooltje’ en gaan nu voor het echte werk. “Ja, ik wil dit al sinds kleins af. Ik vind het leuk om met kinderen te werken en ze iets te leren.”

En Willemijn Jacobs noemt als haar belangrijkste voornemen: “Dicht bij mezelf blijven. Studeren in eigen tempo en kijken waarvoor je klaar bent om te doen.”

Studentenleven
De studenten hebben de voorbije maanden het nodige gemist: uit met vrienden, eindexamenfeestjes of het reguliere einde van de volleybalcompetitie. Laten we hopen dat ze vanaf vandaag het gevoel krijgen dat hun studie en hun studentenleven toch enigszins normaal verloopt. Wordt vervolgd… [Tekst: Frank van den Nieuwenhuijzen - film en foto's: Eva Witte]

‘De Klas van 2020’ bestaat uit: Lieve van den Aker; Celeste Boggelen; Marije Eventuin; Thomas Koll; Robert Luchian; Surya Ortega; Robin Peijnenborgh; Joey Roos; Aniek Schoenmakers; Noor Smolders; Lisa Wortelboer; Willemijn Jacobs; Koen Stoker en Rick Smeets.

Gretha Boels
2020
Voor sportieve studenten met interesse in WO II hebben wij komend studiejaar een mooie educatieve fietstour van Auschwitz naar Westerbork. Iets voor jullie? Maakt je studiejaar echt bijzonder!
#vrijheidisnietvanzelfsprekend
mattie wethlij
2020
Ik hoop voor jullie dat jullie snel terug kunnen naar het “normaal”, maak er een mooie tijd van ondanks de beoerkingen. Jullie hebben het mee zelf in de hand, je hebt gekozen voor een prachtige opleiding op een fijn instituut en daarna volgt het op één na mooiste beroep van de wereld; René heeft het mooiste beroep, nl. jullie opleiden :)
Tini Mulders
2020
Héél véél succes allemaal in deze toch "lastige" Coronatijd.
Onderwijs is een práchtig vak...!!