januari

Even blijtanken op de meest depressieve dag van het jaar

Het grauwe, regenachtige weer past perfect bij deze dag. Blue Monday is aangebroken, de meest depressieve dag van het jaar. Of het nu een grote marketingstunt is of niet, bij het Nexus-gebouw doet Fontys er alles aan om de dag positief door te komen.

Deze maandag begint met een vrolijk blijtankstation en een caravan waarin zogenoemde werkgeluksessies worden gehouden. Het idee was om dat buiten onder een afdakje te doen, maar het weer vraagt om maatregelen. Het blijtankstation verhuist naar de centrale hal van Nexus en de caravan wordt voorzien van een kacheltje; alles om Blue Monday zo aangenaam mogelijk te maken voor medewerkers en studenten.

Elle van den Hurk is als projectleider bij het lectoraat Industrial Engineering and Entrepreneurship één van de initiatiefnemers van de activiteiten die vandaag op het programma staan. “Er komt niets meer van goede voornemens, het is slecht weer, aan de winter komt geen einde en we moeten nog zo lang. Dat zijn een paar voorbeelden van wat Blue Monday teweegbrengt. Daarom zoeken we juist vandaag de verbinding op.”

Onderzoek zichtbaar maken
Dat is volgens de projectleider ook echt nodig. “Vanuit het lectoraat doen we veel onderzoek naar nieuwsgierigheid en werkgeluk, maar dat onderzoek moeten we op de een of andere manier ook zichtbaar maken naar de buitenwereld. Wat dat betreft is vandaag de perfecte dag om stil te staan bij het maken van contact. Met elkaar, maar ook met onszelf.”

Dat blijkt niet altijd even makkelijk. In het Nexus-gebouw zijn veel technische opleidingen gevestigd en dat zien de initiatiefnemers terug in het aantal deelnames. “We moeten echt trekken aan studenten om hiervoor open te staan.”

Geen diesel maar Adviesel
Dat merkt ook Suzanne, medewerkster van Blijtanken, een tankstation waar mensen zich niet op kunnen laden met de gebruikelijke benzine en diesel, maar Excellent Compliment, U-power, Opbeur 95 en Adviesel. “Studenten vinden het spannend als je ze aanspreekt en kijken weg wanneer je hun kant op komt. Dat maakt het uitdagend, maar ook juist goed dat we hier vandaag staan. Als we de studenten eenmaal zover krijgen om toch even blij te tanken, krijgen we een heleboel positieve reacties. Daar doen we het voor.”

Hoewel het tankstation nog wat aanloop kan gebruiken, wordt van de werkgeluksessies wél volop gebruikgemaakt. Verschillende medewerkers schrijven zich in voor een gesprek, waarbij psychologiestudenten die verbonden zijn aan het Sociaal Innovatie Centrum zich samen met de bezoekers verdiepen in werkgeluk.

Bewustwording en verbetering
Dat gebeurt aan de hand van vier stellingen over vrijheid, betekenis, talenten en relaties op de werkvloer, lichten twee studenten toe. “Hoeveel scoor je daar op? Wat zou je willen verhogen? Wat heb je daarbij nodig en wat kan je helpen? Dat zijn vragen die we samen beantwoorden zodat je niet alleen bewuster wordt van je werkgeluk, maar je het ook kunt verbeteren. Samen stellen we een doel op, zodat je na het gesprek meteen kunt beginnen met het uitvoeren van je plan.”

Hoewel er heel wat sessies gepland staan, geven veel medewerkers aan dat zij het werkgeluk al bezitten. Voor onderzoeker Danae Bodewes leuk om te horen, maar nog niet goed genoeg. “Je kunt werkgeluk en nieuwsgierigheid namelijk ook weer verliezen. Wat ga je eraan doen om dat te voorkomen? Hoe houd je dit gevoel vast? Dat zijn ook belangrijke aspecten.”

Positieve energie
Die zaken bespreekt Bodewes in haar workshop, die later op de middag wordt gegeven. Tot die tijd kan iedereen zich laten inspireren en oppeppen middels Blijtanken. Want ook al is Blue Monday misschien iets commercieels, positieve energie is altijd welkom. [Noëlle van den Berg]