Tilburg,
oktober

Ethische hackers Fontys ICT naar wedstrijd Roemenië

Voor het eerst doet Nederland mee aan een grote Europese wedstrijd voor ethische hackers: de European Security Challenge 2019 in Roemenië. Twee studenten van Fontys ICT maken deel uit van het Nederlandse team: Robin van den Hurk en Henne van der Vegt. Docent Ron Mélotte gaat als coach mee.

In Boekarest gaan ze van 9 tot en met 11 oktober samen met andere Europese studenten websites kraken, ‘steganograveren’ (gevaarlijke software verstoppen in onschuldige ogende plaatjes) en allerlei andere ingewikkelde puzzels oplossen.

Spannend element
Ethische hacken is Robin van den Hurk en Ron Mélotte (r).volgens docent Ron Mélotte voor studenten een perfecte manier om het ICT-vak te leren, vanwege het spannende element. “Ze zijn daar heel snel voor gemotiveerd en kunnen kennis en vaardigheden meteen in de praktijk brengen.”

Bedrijven en instanties werken er vaak graag aan mee, omdat ze er zo achter kunnen komen waar zwakke plekken zitten in hun systemen.

Veel oefenen
Tweedejaarsstudent Robin van den Hurk is vereerd dat hij mee mag en door de selectie kwam bij Fontys ICT. Hoe gaat hij zich voorbereiden? “Ik doe veel oefeningen, daarvoor worden speciaal webpagina’s beschikbaar gesteld die je kunt hacken.”

Hij wil graag winnen, uiteraard, maar er zijn ook andere redenen waarom zo’n challenge ‘superleuk’ is, vertelt hij: “Je leert andere studenten kennen – al dan niet in de kroegen in Boekarest - en leert ook van elkaar.”

Universiteit Delft
Het 10-koppige Nederlandse team bestaat naast de Fontys-studenten uit deelnemers van de Universiteit van Delft (5) en de Haagse Hogeschool (3), geselecteerd tijdens Nederlandse voorrondes.

Zij gaan op de volgende onderdelen de strijd aan met andere Europese teams: Reverse engineering, Exploitation, Machine Learning, Web security, Programming, Cryptography, Forensics, Networking, Wireless & Radio Hacking, Hardware hacking, Mathematics & Probabilities. [Petra Merkx]