december

Erwtensoep en marathons tijdens Glazen Huis in Tilburg

Fontys heeft dit jaar een eigen Glazen Huis. Door middel van verschillende acties en het aanvragen van muziek werd donderdag geld ingezameld voor stichting Het Vergeten Kind. Neele Hermans studeert communicatie bij ACE en zet zich samen met anderen van haar opleiding de hele dag in voor het goede doel. “Ieder kind moet zichzelf kunnen zijn.”

In Nederland zijn er maar liefst 100.000 ‘vergeten kinderen’, kinderen die het moeilijk hebben omdat er thuis veel problemen zijn. “Ik heb het geluk dat ik een meer dan prima jeugd heb gehad, maar er zijn genoeg kinderen die dat niet hebben. Zij moeten ook de aandacht krijgen die ze verdienen, daarom is geld inzamelen voor Het Vergeten Kind dit jaar zo belangrijk”, aldus Neele.

Neele bij het Glazen HuisDat gebeurt, naast het aanvragen van liedjes bij het Glazen Huis middels een donatie, met verschillende acties op de Tilburgse campus. Zo wordt de trappenhal van het ACE- en ICT-gebouw die volgens de student uit verschrikkelijke treden bestaat, dertien keer achter elkaar getrotseerd. Op en neer dan wel. “Dat zijn maar liefst duizend treden. En als je voor iedere tree maar 1 cent doneert, geef je toch weer een tientje aan het goede doel.”

Kind zijn, lekkernijen en silent disco
Zeker tien docenten beklommen de treden zonder enige vrees, terwijl ze aangemoedigd werden door talloze collega’s en studenten. Op het grasveld te midden van campus Stappegoor stond een springkussen om het kind in iedereen naar boven te halen. Ook werden er tweedehands kleren en verschillende lekkernijen zoals erwtensoep en warme chocomel verkocht. Een loterij en silent disco maakten de boel af. “Allemaal voor het goede doel.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Buiten dat de inzamelingsacties gezelligheid met zich meebrachten, zijn de complete voorbereiding en de dag zelf een enorm leerproces geweest voor alle studenten, legt de vierdejaars communicatiestudent uit. “We hebben met allerlei verschillende instituten samengewerkt. De radio-uitzending van vandaag is een co-operatie van ACE- en journalistiekstudenten en de verschillende inzamelingsacties zijn weer vanuit andere opleidingen geïnitieerd.”

De eindstand om 22.00 uur, maar de teller loopt nog doorBlij met iedere euro
Het doel van de inzamelingsactie was het ophalen van minimaal 5.000 euro. Op het moment van schrijven staat de teller op 3.748 euro. Doneren is nog steeds mogelijk. “Of we het streefbedrag gaan halen is nog maar de vraag, maar we zijn ontzettend blij met iedere euro die binnenkomt.”

Het totaalbedrag wordt binnenkort door een paar studenten overhandigd bij het Glazen Huis van NPO 3FM in Amersfoort. Of Neele daarbij is, is nog niet zeker. “Maar ik hoop het natuurlijk wel. Het belangrijkste is in ieder geval dat we mede dankzij deze dag de kinderen kunnen helpen waar het hier om gaat. Want ook zij verdienen een plek waar ze zichzelf kunnen zijn en de aandacht krijgen die ze verdienen.” [Noëlle van den Berg]