november

'Erg om mijn vrienden in Hongkong in die ellende achter te laten’

Fontys-studenten Sjoerd en Iona zaten in Hongkong toen de studentenprotesten daar op hun hevigst waren. Ze volgen een minor aan de Lingnan University. Op die universiteit is het weliswaar rustig, maar toch waren er genoeg redenen om te vertrekken. Alleen al om het feit dat lessen waren uitgevallen en metro’s en bussen vaak niet meer reden.

In Hongkong zijn al weken hevige (studenten)protesten tegen het bestuur van deze speciale regio van China, dat zich volgens de demonstranten te veel als marionetten van de communistische regering in Peking gedraagt. SjoerdHongkong heeft als voormalige Britse kolonie een democratischer rechts- en bestuurlijk systeem dan China. De actievoerders zijn bang dat kwijt te raken.

De tien studenten van Fontys die in Hongkong een minor volgen, werd door Fontys geadviseerd om het land te verlaten. Gingen ze terug naar hun thuisland, dan zou Fontys het vliegticket betalen. Een andere optie was om in de regio te blijven. Daar hebben de meesten voor gekozen, zoals Sjoerd, derdejaarsstudent Fontys International Business School (FIBS) in Venlo.

Vervelen
Sjoerd heeft zijn voorgenomen rondreis door Thailand vervroegd, maar is wel met pijn in zijn hart vertrokken: “Ik vind het erg dat ik mijn Hongkongse vrienden in die ellende heb moeten achterlaten en niet eens afscheid heb kunnen nemen, omdat ik snel moest beslissen of ik zou weggaan of blijven.”

Blijven was eigenlijk geen optie, vertelt hij: “Er was niks meer te doen, lessen waren uitgevallen, metro’s en bussen reden vaak niet. We zaten ons best te vervelen. Ook mijn ouders wilden graag dat ik er zou weggaan, die zagen natuurlijk al die gewelddadige beelden op tv.”

Hijzelf was ook nog getuige van een heftig incident. “We zaten ’s avonds laat nog wat te drinken op de campus toen rond de twintig actievoerders de kantine bestormden en daar alles met honkbalknuppels kort- en klein sloegen en de kantine plunderden. Alles wat Chinees is of achter China staat wordt door de demonstranten gesloopt.”

Wanhoop
Met het geweld en het slopen heeft hij wel moeite, maar hij ziet ook de wanhoop van de studenten. “De protesten begonnen eigenlijk heel rustig, maar dat sloeg in een week om. De studenten willen hun vrijheden niet kwijt. Ik ben tegen het geweld, maar zie zelf ook niet hoe dit moet worden opgelost.”

Net als Sjoerd heeft ook de Roemeense Ioana (eveneens derdejaars FIBS) sympathie voor de actievoerende Ioanastudenten. “In mijn eigen land ging ik regelmatig met mijn ouders mee naar demonstraties, speciaal voor Roemenen die in het buitenland wonen en daarvan zijn er veel. Zij willen laten zien dat, ook al wonen ze in het buitenland, ze nog hart hebben voor ons land. Ze protesteren als er wetten worden aangenomen die de democratie ondermijnen. Het zijn wel vreedzame demonstraties.”

Ze besloot uit Hongkong weg te gaan vanwege de onzekerheid over wat er nog allemaal kon gaan gebeuren en ook omdat normaal leven er niet meer mogelijk was. “We kwamen een keer in een protest terecht waardoor we bijna niet meer naar onze campus terug konden. En bij een bezoek aan een winkelcentrum bleken buiten politie en studenten met elkaar in gevecht te zijn, terwijl boven op het dak ‘gewone’ Hongkongers stonden te schreeuwen.”

Online tentamens
Ioana besloot naar huis te gaan en werkt nu vanuit haar ouderlijk huis aan de openstaande opdrachten van de minor. “Ik mag onder meer een essay schrijven als alternatief.” De studenten werken via social media hun groepsopdrachten af en er komen onlines examens. Zo kunnen de Fontys-studenten hun minor toch gewoon afronden.

Ook Sjoerd houdt vanaf zijn vakantieadres in Thailand de opdrachten in de gaten. Op 10 december is hij weer terug in Nederland, zodat hij dan de online examens kan maken. [Petra Merkx]