maart

Emy doet minor in Finland: “Je moet wel tegen kou kunnen”

Als je in Finland je minor doet, moet je wel tegen de kou en de gladheid kunnen, merkte derderaarsstudent Emy van der Heijden. Toch beveelt ze het land aan. “Ik heb heel leuke mensen ontmoet, die goede vrienden zijn geworden.”

Samenvatting

Naam: Emy van der Heijden
Studie: Finance, Tax and Advice (Fiscaal Recht en Economie) bij Fontys in Eindhoven
Leeftijd: 21 jaar
Reden van verblijf buitenland: minor aan de Oulu University of Applied Sciences in Finland

Wat merk jij van het coronavirus in Finland?
"
Gelukkig merk ik er tot nu toe niet veel van. Vandaag is echter bekendgemaakt dat studenten die besmet waren ook naar de universiteit hier zijn geweest, dus dan komt het wel dichtbij. Ook zijn alle grote evenementen afgelast om (verdere) verspreiding te voorkomen. Ik had gelezen dat Fontys dicht gaat tot eind maart, net als meerdere scholen en universiteiten. Zo ver is het hier nog niet, maar dat kan zomaar veranderen."

Hoe woon je daar?
“De meeste studenten wonen in een dormitory, maar ik heb ervoor gekozen om een kamer te huren van een andere student die op dit moment in het buitenland zit voor haar eigen studie. Via een groep op Facebook ben ik bij deze kamer terecht gekomen.

Mijn kamer zit in een appartementencomplex met drie verdiepingen. De slaapkamer is voor mijzelf, maar het toilet, de douche en de keuken moet ik delen met een andere (Finse) student.”

Eet je lekker?
“Standaard Fins eten is vooral aardappelen en vlees; het is dus grotendeels te vergelijken met Nederlands eten. Bijzonder goed geregeld is dat je voor een kleine prijs warm kunt eten op de campussen. Je hebt dan keuze uit vegetarisch of niet-vegetarisch eten, met salade en een glas drinken erbij.

Ik eet zo vaak mogelijk op school. Dit scheelt behoorlijk wat tijd, omdat ik dan ’s avonds niet meer hoef te koken, maar gewoon boterhammen, crackers, yoghurt of iets dergelijks kan eten. In de weekenden kook ik meestal zelf, maar soms ga ik ook uit eten met vrienden.”

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik ben vaak met vrienden samen. We spelen bijvoorbeeld (kaart)spelletjes voordat we op stap gaan. Meestal gaan we op vrijdag naar karaoke en op donderdag en zaterdag (en soms ook andere dagen) naar een club. Verder bezoeken we soms places to be in Finland, drinken ergens koffie of gaan naar een ijshockeywedstrijd.”

Wat leer je vooral tijdens je buitenlandminor?
“Ik heb gekozen voor de ‘Business and Marketing-vakken’, german, english for team leaders en business communication, business etiquette en ‘doing business in Russia’.

Misschien wel een van de belangrijkste dingen die ik hier leer, is zelfstandigheid. Verder leer ik over de verschillen tussen culturen en gewoontes van sommige landen, voornamelijk over Finland.”

Waaraan moest je vooral wennen?
“Aan de donkere dagen, aangezien het gemiddeld maar een paar uur per dag licht is hier. Ook de enorme kou en gladheid van het ijs zijn wel even wennen.

Nog een ding: als je les het eerste lesuur begint, dan is dat om 8.00 uur en niet om 8:45 zoals in Nederland.”

Wil je nog iets kwijt?
“Leuk in de Finse keuken is dat het afdruiprek boven de wasbak in een kastje is geplaatst. Hierdoor ziet de keuken er altijd netjes en opgeruimd uit, ook net na de afwas.

Als je kiest voor Finland, moet je wel tegen de kou kunnen, anders krijg je het hier zwaar. Maar ik zou dit land zeker aanbevelen om je minor te gaan doen. Ik heb heel leuke mensen ontmoet, die goede vrienden zijn geworden. Dat maakt het zoveel leuker.”