maart
2021

Empower zet studenten neer waar ze zich thuis voelen

Een verkeerde studie gekozen? Het heroriëntatieprogramma Empower van Fontys zorgt ervoor dat gestopte studenten alsnog op hun plek terechtkomen. Zoals Giovanni Kint en Nels Vlaminckx. “Had ik dit maar eerder geweten”, zegt de laatste.

Hij en Giovanni zijn nu de eerste studenten die het programma van een half jaar hebben doorlopen nadat hier 30 studiepunten aan zijn verbonden. Er wordt gewerkt in challenges van drie weken, waarin deelnemers aanvankelijk op zoek gaan naar hun identiteit. Pas later volgt een oriëntatie op sectoren, vakgebieden en beroepen, met bijbehorende studies.

Giovanni KintTalenten niet benut
Giovanni – nu 22 jaar – besloot al op zijn zestiende te kiezen voor een mbo-studie Software Development. Met dat diploma op zak was Software Engineering bij Fontys Hogeschool ICT een logisch vervolg, maar de Eindhovenaar stopte daarmee in het tweede jaar.

“Ik was eerst behoorlijk introvert, maar door de jaren heen ontwikkelde ik me op persoonlijk en sociaal gebied. Bij Fontys ontdekte ik dat ik talenten en competenties had waarmee ik niets deed bij mijn studie. Ik voelde me daar steeds ongelukkiger.”

Kantoorbaantje
De studieloopbaanbegeleider van Fontys Hogeschool ICT wees hem op Empower. Met voor hem een ‘verrassende uitkomst’: hij gaat Technische Bedrijfskunde studeren bij Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek.

Toen Giovanni van de middelbare school kwam, zou hij deze keuze hebben gezien als de voorbereiding op een ‘kantoorbaantje’. “Nu vind ik het belangrijker dat mijn toekomstige baan een duurzame is waaruit ik veel voldoening haal.”

Nels VlaminckxVerloren voor Fontys
Nels gaat als gevolg van Empower verloren voor Fontys. Want ook dat kan het resultaat zijn van dit programma. De 26-jarige Boxtelaar is er nog niet helemaal uit: “Maar ik ga sowieso de richting van de commercie in. Ik twijfel over het volgen van een associate degree Marketing Management bij Avans of Junior Accountmanager bij het Koning Willem 1 College.”

Het wordt zijn vierde studie. Na twee eerdere aan de HAS, leek Nels op weg om de lerarenopleiding Geschiedenis bij Fontys in Tilburg af te ronden. Maar toen hij vastliep bij enkele stages, besloot Nels in het derde jaar geen docent te willen worden. Via de decaan en studiekeuzeadviseur kwam hij terecht bij Empower.

Veel creativiteit
Dit voltijds onderwijsprogramma wordt verzorgd door de onderwijsvernieuwers van Fontys Pulsed, met zes docenten van verschillende instituten. Deelnemers – momenteel zo’n 40 – gaan dus eerst op zoek naar zichzelf: wat zijn hun talenten, hoe is hun werkethiek en hoe functioneren zij in groepsverband?

“Maar studenten gaan ook op zoek naar hun fascinaties en inspiratie”, aldus Nels. “Er wordt veel creativiteit gevraagd. Je gaat aan de slag met een 3D-printer, lasersnijder en houtbewerking. Ik leerde dingen die ik anders nooit zou doen.”

Vrijstelling van minor
Pas vanaf de vijfde challenge beginnen deelnemers naar mogelijke beroepen te kijken. Nog niet zozeer naar studies, zegt Giovanni: “Want dan kijk je alleen naar de komende vier jaar. Kies een baan en bekijk welke kennis je hiervoor nodig hebt. Zo werk je onderbouwd en overzichtelijk toe naar een studiekeuze.”

Studenten gaan bij Empower onder meer aan de slag met 3D-printen.Wie het programma succesvol afrondt, is 30 studiepunten rijker. Daarmee mag Giovanni vrijstelling aanvragen voor de minor van zijn nieuwe Fontys-opleiding en dat vindt hij geen gemis. Hij zegt zich bij Empower ook een half jaar te hebben ontwikkeld, op het persoonlijke vlak.

Weloverwogen
Wat dat betreft zouden beide studenten dit traject van harte aanbevelen bij middelbare scholieren. Giovanni: Nu moet je op jonge leeftijd een keuze maken, die voor sommigen de rest van hun leven bepaalt. Waarom zou je dat niet heel weloverwogen doen?”

Nels denkt dat het heel wat ‘geswitch’ tussen studies zal schelen. “Ze willen studenten hier echt op een plek zetten waar zij zich thuis voelen.” [Tim Durlinger]

Jochem Goedhals
2021
Hi Henk, zeker weten er is nu ook een English stream gestart. Kortom je kunt deze studenten zeker attenderen en met Erik Frey of Elkie Blokhuis laten contacten.
Henk Eppenhof
2021
Is het Empower-programma ook beschikbaar voor / geschikt voor internationale studenten (dus: beschikbaar in het Engels)? Bij Technische Bedrijfskunde hebben we ook internationale studenten, en dus (helaas) ook Engelstalige uitvallers.