januari
2021

Elf jaar over je studie doen? Elke langstudeerder heeft zijn eigen verhaal

Een tiende van de studenten van Fontys doet langer dan vier jaar over de opleiding. Sommigen doen er zelfs extreem lang over. Dat is voor hen zelf vaak niet ideaal, maar ook niet voor de instelling. Wie zijn deze langstudeerders en wat doet Fontys eraan?

Communicatie-student Kees is een ‘langstudeerder’. Hij zit inmiddels in zijn tiende studiejaar. Bij hem zorgde een verkeerde studiekeuze voor de eerste serieuze vertraging. “Na twee jaar ben ik overgestapt van Elektrotechniek naar Communicatie.”

Communicatie past Kees goed, maar nu zorgt Keeseen eigen onderneming voor studievertraging. “Tijdens mijn stage bij de redactie van De Wereld Draait Door merkte ik dat er veel werk was voor freelancers. Ik ben toen een eigen onderneming begonnen.”

Studie en werk
Kees werkt nu al enkele jaren als beeldredacteur op freelancebasis bij Jinek. “Die kans wilde ik per se pakken en dus heb ik besloten studie en werk te combineren. Vandaar dat het niet zo vlot gaat.”

Voor de zomer hoopt hij af te studeren. En dus zijn het drukke tijden voor hem. “Ik volg het reguliere vierde jaar en doe tegelijkertijd enkele herkansingen. Daarnaast loopt mijn werk gewoon door.”

Over de begeleiding vanuit Fontys is hij redelijk te spreken. “In het begin legden ze voor mijn gevoel te veel druk op mij om snel af te studeren. Ze keken te weinig naar mijn situatie en mijn belangen. Maar dat is de laatste jaren gelukkig veranderd.”

Haperende motor
Oud-student Communicatie Jordy heeft een soortgelijk verhaal. Ook hij koos in eerste instantie een verkeerde studie en verloor zodoende twee studiejaren. Maar bij Jordy speelde meer.

“Met het afstuderen in zicht begon bij mij de motor te haperen. Een combinatie van perfectionisme en faalangst speelde mij parten. Ik begon zaken voor mij uit te schuiven, dat heeft me veel tijd gekost.”

De Jordygesprekken met de begeleider zorgden er voor dat Jordy meer zelfkennis kreeg, al duurde het even voordat het kwartje viel. “Die gesprekken hebben me uiteindelijk wel het beslissende duwtje in de goede richting gegeven.”

In augustus studeerde Jordy, na elf jaar, alsnog af. “Ik heb gelukkig via mijn begeleider een verlenging van een jaar voor mijn studielening kunnen regelen vanwege persoonlijke omstandigheden. Zo kon ik mijn studie binnen de verplichte termijn van tien jaar afronden. Anders had ik 20.000 euro moeten terugbetalen aan DUO.”

Motivatieprobleem
Een andere ervaringsdeskundige op het gebied van lang studeren is Technische ICT-student Joren. Hij staat op het punt van afstuderen in Eindhoven maar had daar veel tijd voor nodig.

“Ik ben in 2013 met mijn opleiding begonnen en heb vorige week mijn afstudeerscriptie ingeleverd. Komende week is mijn afstudeerverdediging en daarna hoor ik of ik geslaagd ben.”

Een hele opluchting voor Joren, want het was voor hem een worsteling om daar te komen. “Moeite met zelfstandigheid en motivatieproblemen zorgden meermaals voor studievertraging. Pas in het laatste jaar heb ik de knop echt weten om te zetten.”

Zijn begeleider bij Fontys speelde daarin een marginale rol. “Ik heb bij de opleiding en ook bij docenten altijd een luisterend oor gevonden. Maar de meeste motivatie heb ik toch uit mijn directe omgeving gekregen, van mijn ouders en van mijn vriendin.” [Ivo van der Hoeven]

Naomi de vries
March
2022
Ik vond dit een mooi opbeurend bericht om te lezen. Er heerst veel schaamte onder langstudeerders. Het zelfvertrouwen gaat enorm onderuit wanneer je niet nominaal studeert. Dit maakt het moeilijk om hulp te zoeken. Wat fijn dat fontys een luisterend oor bied en zonder veroordelingen steun biedt. Dat geeft veel moed! Uiteindelijk kom je er wel en is het het harde werk meer dan waard. Wanneer je eenmaal aan het werk bent maakt niemand zich meer druk over hoe lang je hebt gestudeerd. Volhouden dus!
chris de bruin
2021
Op de Hogeschool Utrecht zijn we hier ook mee bezig! Inmiddels draait er een kleine twee jaar een project genaamd De StudieHUiskamer. Dit behelst een uitgewerkte methodiek die specifiek is afgestemd op het begeleiden van langstudeerders en studievertragers. Wellicht interessant om daar over door te praten? Mhg, Chris de Bruin, docent en projectleider StudieHUiskamer
Henk Logtenberg
January
2022
Beste Chris,

Voor de master opleidingen bij de Marnix Academie in Utrecht ben ik beleid aan het ontwikkelen voor langstudeerders. Ben je op de hoogte of hier ook literatuur over is? Is er meer info over de StudieHUiskamer toegankelijk?
Ik hoop van je te horen.

Mvg,
Henk Logtenberg
Frans Fonville