november
2019

Eindhovense politiek wil rol Fontys en TU in kamertekort

Fontys is verrast door het verzoek van de gemeente Eindhoven om mee te werken aan een oplossing voor studentenhuisvestingsproblematiek in de stad. Die is plots nog schrijnender, nu de gemeenteraad dinsdag instemde met strengere regels rond woningsplitsing om overlast tegen te gaan.

Die beslissing betekent concreet dat in een straal van dertig meter van een kamerverhuurpand de gemeente geen nieuwe verhuurvergunningen uitgeeft voor opsplitsing van een woning voor meerdere woonruimtes. Omdat ook studenten veel gebruikmaken van dat soort panden, dreigt voor hen een (nog groter) huisvestingsprobleem.

Instroom studenten
Tijdens de raadsvergadering opperde wethouder Yasin Toronoglu dat Fontys Hogescholen en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) De Fontys-campus in Eindhoven.zelf wat aan die problematiek te doen, aangezien zij zorgen voor de instroom van studenten. Voor Fontys kwam die uitspraak van de wethouder enigszins als een verrassing.

“We hebben het gelezen en we moeten het even op ons laten inwerken”, aldus een woordvoerder van Fontys. “We zitten vaak om de tafel met gemeentes en andere instellingen om overleg te voeren over dit soort zaken, maar dit is nieuw. Voor Fontys is het daarom nog te vroeg om een reactie te geven op het voorstel uit de politiek.”

12.000 kamerbewoners
Eindhoven heeft ruim 231.000 inwoners en telt zo’n 32.000 studenten, die zijn verdeeld over acht onderwijsinstellingen, waarvan één universiteit en zeven hogescholen. Van hen wonen er ongeveer 12.000 op kamers. Het tekort aan Eindhovense studentenkamers groeit. Begin dit jaar constateerde de stuurgroep studentenhuisvesting dat er 1200 kamers extra nodig zijn in Eindhoven.

Het is niet dat TU/e en Fontys nu niks doen. Op het voormalige Slachthuisterrein aan de Insulindelaan verrijst een complex met studentenwoningen dat studentenhuisvester Vestide binnenkort oplevert. Daarvan zijn er 99 voor internationale Fontys-studenten. Studenten wonen maximaal twee jaar in de tijdelijke units.

De TU (ver)bouwde twee panden voor studentenhuisvesting (La Luna en Aurora) op haar campus. De ruimte op de campus van Fontys te klein lijkt voor dat soort initiatieven. [Erwin Blatter]

Chris
2019
Beetje verrast dat Fontys verrast is. In Groningen is het al heel normaal dat de universiteit meedenkt en meedoet in het bestrijden van het kamertekort, refererend naar de tenten die enkele jaren geleden acte presence gaven dankzij RUG.