januari

Eindhoven krijgt Purple-camping op Karpendonkse Plas

Waar eerstejaarsstudenten de afgelopen jaren op verschillende locaties in Eindhoven werden ondergebracht tijdens de introductieweek, slapen alle studenten vanaf komend collegejaar weer gezamenlijk op één Purple-camping. En wel op het terrein rondom de Karpendonkse Plas.

Hoofdorganisator Nicolette Koot kreeg afgelopen vrijdag de toezegging van de gemeente, iets waar zij erg blij mee is. “We kunnen hier weer een mooie Purple-camping op gaan bouwen, die bijdraagt aan de Fontys for Society-gedachte. Er gezamenlijk voor zorgen dat we iets moois neerzetten. Iets waar studenten de laatste jaren ook behoefte aan hadden. Daarnaast is de Karpendonkse Plas ook dichterbij Fontys en het stadscentrum dan de locaties van voorgaande edities."

Het exacte aantal edities dat Fontys de Purple-camping bij de Karpendonkse Plas mag  gaan verzorgen, is niet duidelijk, maar staat voor de komende jaren wel vast. De voorgaande jaren werden de ruim 3.000 nieuwe studenten ondergebracht op verschillende locaties. Dat had alles te maken met een wolkbreuk die elf jaar geleden het campingplezier op de Karpendonkse Plas voor duizenden studenten vroegtijdig verpestte. “De jaren daarna wilde de toenmalige organisatie het liefst de studenten indoor onderbrengen, onder andere in het Klokgebouw.”

Sfeerbeelden van camping PurpleSamen op één plek
Daarbij stootte Koot, die dit jaar voor de vijfde keer aan het roer staat van de introductieweek, op een ander probleem: te weinig plek. “Ik moest tegen bijna 1.800 studenten ‘nee’ zeggen. Als projectleider heb ik toen gekeken om iedereen een indoorplek te bieden, maar dat brengt ook dubbele kosten met zich mee.” Uiteindelijk ontstond in 2022 Camping Flight Forum, maar ook daar kon niet iedere student terecht.

Dat kan daarentegen wél bij de Karpendonkse Plas, waar vanaf komende zomer een Purple-camping voor iedereen wordt gerealiseerd. En ja, ook met eventueel slecht weer wordt tijdens de voorbereidingen al rekening gehouden. “Natuurlijk heb je gewoon te dealen met de weersomstandigheden, maar omdat we Purple nu centraal regelen, samen met evenementenbureau Montopinto, zijn we goed voorbereid op eventuele noodscenario’s zoals een wolkbreuk of wervelwind.”

‘Super’
Met al deze scenario’s in het achterhoofd kijkt Koot in ieder geval alweer uit naar de introductieweek in augustus. Daar speelt de Eindhovense camping natuurlijk ook een rol in. “Voor onze studenten en een studentenstad als Eindhoven is dit echt super.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd