mei

Eindelijk weer op studiereis: 'De sfeer is fantastisch'

Hè hè, het kan weer. Na twee jaar zonder tripjes naar het buitenland laat corona de studiereizen nu eindelijk weer toe. Twintig studenten en twee docenten van de opleiding SPECO namen het ervan en zaten afgelopen week in Barcelona.

Het vliegtuig of de bus pakken naar een mooie bestemming om daar ondergedompeld te worden in de internationale beroepspraktijk van een vakgebied. Wat vóór corona nog zo normaal was, werd twee jaar geleden ineens onmogelijk door het inmiddels o zo bekende virus.

Tweede kans
Tientallen maanden lang geen reizen naar het buitenland. Geen groepsactiviteiten. Geen outdoor kampen. Helemaal niks, nada, noppes. “We zouden eigenlijk in 2020 al naar Barcelona gaan, maar corona gooide roet in het eten”, vertelt SPECO-docent Hugo Gruijters.

Hij zat tot afgelopen woensdag samen met een collega en twintig studenten in het zuidelijke Barcelona. Eindelijk weer. Vijftien studenten zijn tweedejaars, waarvoor de studiereis oorspronkelijk bedoeld is, de vijf overige zitten in hun afstudeerjaar. “We hebben studenten die twee jaar geleden eigenlijk mee zouden gaan, alsnog de kans gegeven om deel te nemen.”

Max Verstappen
Vijf SPECO-studenten maakten van dat aanbod gebruik en mochten samen met de rest vijf dagen naar Spanje. “We zijn zaterdag gearriveerd”, vertelt Gruijters. “Zondag zijn we naar een Formule 1-wedstrijd geweest en hebben we Max Verstappen zien winnen. Daarna hebben we nog een voetbalwedstrijd van FC Barcelona tegen Villarreal bezocht.”  [Tekst gaat verder onder de foto]

Maandag stond er een stadiontour bij FC Barcelona op het programma, inclusief een bezoekje aan het bijbehorende museum. Diezelfde dag moesten de studenten opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden over de Olympische Spelen die in 1992 in Barcelona werden gehouden. Dinsdag zijn ze naar het Olympisch stadion en -museum geweest, en kregen ze een rondleiding bij voetbalclub Espanyol.

Alle activiteiten werden per fiets bereikt. “We zij immers een opleiding gericht op sport”, legt Gruijters uit. “We zijn ongelooflijk fanatiek bezig geweest. Onze studenten zien dit absoluut niet als een relaxte vakantie. Het is een facultatieve reis, dus het is de bedoeling dat ze meer leren over de sportgeschiedenis van deze stad.”

En waarom specifiek Barcelona? “We gaan hier al jaren heen. Barcelona is een sportstad”, vervolgt de docent. “We zijn nu ook bezig met een studiereis voor vierdejaarsstudenten naar New York, daar leren ze de Amerikaanse sportcultuur kennen. We hopen er in 2023 of 2024 naartoe te kunnen.”

Euforie
Gruijters is blij dat het allemaal weer kan. Dat dit soort activiteiten eindelijk weer georganiseerd kan worden. “We hebben tijdens de coronatijd helemaal geen uitjes gehad. Sinds de maatregelen zijn losgelaten, organiseren we weer activiteiten. Maar een studiereis zoals deze is voor het eerst. Het is het eerste échte uitstapje.”

De blijdschap die Gruijters voelt is volgens de docent ook zichtbaar bij de studenten. “De sfeer onder de studenten was fantastisch. Ze vinden het heel leuk om weg te zijn. Het is een gemotiveerde club die graag dingen leert, maar ook gezellig op het terras wil zitten. Dat hoort er natuurlijk ook bij.” [Karen Luiken]

Paul Strack van schijndel
School is meer dan… Dat blijkt wel. Mooi dat het weer kan.