januari

Eerstejaars zien herkansing van introductie wel zitten

Eerstejaarsstudenten hebben dit studiejaar voornamelijk een online introductieweek gehad en moesten het unieke Purple Festival missen. Momenteel wordt binnen Fontys hard gewerkt aan de introductieplannen van eind augustus en daarbij worden zij niet vergeten.

De introductieweek was vorig jaar voor veel studenten een tegenvaller. Mogelijk wordt dit bij de komende intro goedgemaakt voor deze, dan tweedejaars.

Renze Atzema“We vergeten deze groep niet, maar we weten nog niet hoe het er volgende keer uit gaat zien. We zijn op dit moment druk bezig”, zegt Nicolette Koot, projectleider van Fontys Purple. “Er zijn twee scenario’s: de traditionele en een hybride introductie. Het is even wachten op de coronamaatregelen rond die tijd, dus we kunnen nog geen concrete uitspraak doen hierover.”

Volledig online
“Mijn introductieweek was vijf dagen, volledig online”, vertelt Renze Atzema, eerstejaarsstudent Toegepaste Wiskunde. “Hierin werd van alles geprobeerd om het interessant te maken voor de studenten, maar dit lukte niet.”

“De goede intentie was er”, zegt Ruben Ouderkerk, bezig aan zijn propedeusejaar van Technische Natuurkunde. “Maar een online ochtendgymnastieksessie is uiteindelijk toch niet zo leuk als wanneer je dit met z’n allen samen doet.”

Anneleen WolterinkWel waren er studenten die de intro voor zichzelf gezellig wisten te maken. “Het deel dat online voor ons geregeld was, was niet altijd even leuk”, vertelt Anneleen Wolterink, eerstejaarsstudent Toegepaste Wiskunde. “Daarom gingen wij al snel zelf spelletjes op het internet doen met ons introgroepje. Voor mij was dat het hoogtepunt van de introductieweek.”

Tweedejaarsintroductieweek
De kans bestaat dus dat de tweedejaarsstudenten in augustus opnieuw mee mogen doen aan de introductieweek. “Dit lijkt ons een heel goed initiatief”, zegt Maureen van Oorschot van studievereniging Averroës in Eindhoven. “Ik merk bij onze opleiding Bedrijfskunde dat er een flinke kloof is ontstaan tussen de eerstejaars- en de ouderejaarsstudenten, omdat ze bij de online intro niet met elkaar in contact zijn gekomen.”

De introductie van studievereniging Averroës in 2019, een jaar dat een groepsfoto nog kon. “Ik hoop dat we het echte introgevoel nog eens mogen ervaren”, zegt Anneleen Wolterink. “Dat heb ik een beetje gemist. Ik hoor van ouderejaars dat ze elke nacht samen in het Klokgebouw sliepen en elke dag feestjes hadden in de stad: dat is een grauw contrast met mijn eigen introductieweek.”

Aan het bier
Ook Ruben Ouderkerk voelt iets te hebben gemist in zijn digitale introductieweek. “Normaal ken je aan het einde van je introductieweek bijna alle eerstejaars op de opleiding, maar na een Ruben Ouderkerkdigitale intro ken je alleen je groepje.”

Ook Renze Atzema hoopt tijdens zijn tweede jaar nog een kans te krijgen op een klassieke introductieweek: “Waarin we lekker met z’n allen aan het bier kunnen gaan. Een week lang het studentenleven leren kennen.”

Bonding
“De eerstejaars van nu hebben nog heel veel bonding in te halen, dus een introductieweek voor tweedejaars heeft een grote meerwaarde voor ze”, zegt Maureen van Oorschot namens de studievereniging. “Wij hopen deelnemers aan de volgende introductie te kunnen ondersteunen door meer intro-ouders in te zetten, zodat het contact een stuk makkelijker gemaakt wordt.” [Bram Keeris]