augustus

Eerstejaars Verpleegkunde willen het verschil maken

De coronapandemie lijkt niet van invloed op de toestroom van eerstejaarsstudenten bij de opleiding Verpleegkunde. De studie is in Eindhoven met 244 nieuwe voltijdstudenten net zo populair als in voorgaande jaren.

Een nieuw jaar, een nieuw begin. Ook voor de eerstejaarsstudenten Verpleegkunde in Eindhoven van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid is de introweek begonnen. Gewoon weer fysiek. En dus staan meer dan tweehonderd studenten en een tiental ‘papa’s’ en ‘mama’s’ op dinsdagmiddag op sportpark de Hondsheuvels in Eindhoven zich in het zweet te werken tijdens de sportdag.

Meester Zuip
Sommigen staan nog wat onvast op de benen, want het was de avond ervoor erg gezellig geworden in de stad, zo weet eerstejaarsstudent Simon (18) te vertellen. De sjerp om zijn lijf met de titel Meester Zuip zegt genoeg. “Het is fijn dat we elkaar weer fysiek kunnen ontmoeten, dat is goed voor de sociale contacten.”

Simon (links) en JeroenCorona heeft geen invloed gehad op Simons keuze voor de opleiding Verpleegkunde. “Ik wilde deze richting toch al op, al hoop ik volgend jaar de switch te maken naar de opleiding Verpleegkunde-Technische Stroom. Dat vind ik nog net interessanter.”

Voor Jeroen (22) heeft corona wel de doorslag gegeven om voor deze studie te kiezen. “Ik heb eerst een mbo-opleiding Verpleegkunde afgerond op ROC Tilburg. Ik wil me nu verder verdiepen in de verpleegkunde, want het geeft een hoop voldoening om mensen goede zorg te bieden.”

In de spotlights
De afgelopen anderhalf jaar hebben volgens Jeroen eens te meer duidelijk gemaakt hoe belangrijk goede gezondheidszorg is. “Corona heeft de wereld op z’n kop gezet. Verpleegkundigen stonden ineens in de spotlights. Zij maken het verschil en daar wil ik deel van uitmaken.”

De meeste eerstejaarsstudenten van deze opleiding hebben een soortgelijk verhaal. Zo ook Julia (19). “Verpleegkunde is een mooie opleiding waar je heel veel kanten mee op kunt. De nood in de zorg is hoog. Er is een flink tekort aan personeel, terwijl het zo’n mooi en dankbaar beroep is. Het voordeel voor ons studenten is dat we altijd een baangarantie hebben.”

Papa Joris
Terwijl de studenten zich in het zweet werken, loopt papa Joris met een grote glimlach over het sportveld.

JessieAelachyanaHet is al zijn vijfde introductieweek, waarvan vier als papa. “Echt mooi dat we elkaar weer kunnen ontmoeten. Vorig jaar was het toch een beetje behelpen met de online-introweek. De sfeer zit er dit jaar meteen goed in. Het was erg gezellig gisteravond.”

Dat beamen eerstejaarsstudenten Jessie (18) en Aelachyana (17). En dat er weer gewoon fysiek les gegeven kan worden in gebouw FT aan de Ds. Th. Fliednerstraat vinden ze erg fijn. Jessie: “De sociale contacten zijn belangrijk, net als de interactie met docenten en het oefenen op locatie. Zeker bij een opleiding als de onze.”

AnoukCorona geen struikelblok
Bang voor corona zijn ze niet en de pandemie is ook nooit een struikelblok geweest om voor deze studie te kiezen.

Aelachyana: “Ik wilde altijd al de zorg in en dan het liefst de kinderzorg, daar heeft corona niks aan veranderd.”

Kersvers Verpleegkunde-student Anouk (19) kijkt ook uit naar de studie. “Hiervoor heb ik een mbo-studie Maatschappelijke Zorg gedaan en ik heb ook al twee keer stage gelopen. De laatste keer in coronatijd, dus dat was een beetje behelpen. Hopelijk ligt die tijd nu definitief achter ons.” [Ivo van der Hoeven