december

Eerstejaars presenteren businessplannen aan werkveld

Tiende keer Fontys Best Business

UPDATE 21-12:

Winnaar van Fontys Best Business 2017 is het groepje dat een businessplan voor de Rabobank bedacht. In het plan wordt een app op de markt gebracht die bonnetjes bewaard, gekoppeld aan je pinbetaling. In het groepje zaten de studenten Leontien van Keulen, Lisa van Roosmale, Robert van den Boom, Robin van Aerle en Zion Nijhof.

Ze beginnen net, maar hebben al genoeg zelfvertrouwen om voor een volle zaal hun zelf bedachte businessplan te pitchen. Morgen vindt de tiende Fontys Best Business plaats. Zo’n 85 eerstejaars Commerciële Economie en Small Business & Retail Management presenteren dan in Eindhoven hun businessplan aan bankiers, ondernemers en accountants. Het beste plan wint duizend euro.

“Ze komen inderdaad pas net kijken. Ik zie de deelnemers dan ook altijd ontzettend groeien tijdens dit traject”, vertelt docent René Kastelijn. Hij is mede-organisator van het Fontys Best Business. Deelname aan deze wedstrijd is vrijblijvend, ongeveer een derde van de studenten doet eraan mee (alleen het maken van het businessplan levert studiepunten op). “Het is een goede manier om iets extra’s uit je studie te halen en je ziet dan ook dat met name de extra gemotiveerde studenten hieraan meedoen.”

Dochterbedrijf
De studenten werkten in groepjes van vier tot vijf ongeveer zeven weken aan hun businessplan. Ze kozen een bestaand moederbedrijf, zoals IKEA, Rabobank of Siemens. Daarvoor bedachten ze een dochterbedrijf met een eigen product of dienst. “Een van de groepjes bedacht bijvoorbeeld voor Über een app waarmee stappers samen veilig thuis kunnen komen”, vertelt Kastelijn. “Een andere groep wil een speciale bureaustoel die rugklachten voorkomt, voor IKEA gaan verkopen.”

Om hun businessplan zo goed mogelijk te kunnen pitchen, kregen de eerstejaars op 12 december eerst nog een training van Ralf Fleuren van Bliqsem, dat ondernemers en bedrijven helpt om te innoveren. Fleuren is ook bij de organisatie van het evenement betrokken. In de training leerden de studenten van hem de do’s and don’ts van een goede pitch. Kastelijn: “We staan er altijd versteld van hoe goed deze eerstejaars dat al doen.”

Tiende editie
Omdat het dit jaar de tiende editie is van de Fontys Best Business (locatie R5 Rachelsmolen) is gastspreker Remco Claassen gevraagd het programma morgen om 12.00 te starten. Claassen spreekt en publiceert veel over ‘leiderschap’. Daarna gaan 17 groepen in voorrondes hun plannen presenteren aan een jury, die bestaat uit een bankier, accountant, docent, student en ondernemer. Die geven ook feedback op de plannen. De beste uit de voorrondes gaat naar de finale.

De finalisten pitchen dan nog een keer voor een jury waarin onder meer directeur Sandra Baart van Rabobank De Kempen zit, Els Verhoef namen het Fontys-bestuur, Ronald Philipsen, directeur Fontys Hogeschool Marketing en Management en vertegenwoordigers van bedrijven. Om 17.00 uur wordt bekendgemaakt welk team de prijs van duizend euro heeft gewonnen. [Petra Merkx]