augustus

‘Eerste stap naar preferable future’

Denk Groter Prijs medewerkers voor nieuwe methodiek trendwatching

Linda Hofman en Christianne Heselmans van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) in Tilburg ontwikkelden een nieuwe methodiek voor trendwatching. Die leidt volgens de twee docenten tot ‘positieve toekomstscenario’s'. Daarvoor ontvingen zij vandaag de Fontys Denk Groter Prijs in de categorie medewerkers. ‘Een eerste stap op weg naar de preferable future’, aldus de jury.

De twee docenten zijn blij verrast met de prijs: “We zijn er vooral zo blij mee omdat het voelt als erkenning voor ons werk en het belang ervan”, reageert Heselmans. Hofman: “We zijn er al sinds 2014 mee bezig. Het is zo mooi om te zien dat je bij de zoektocht naar toekomstscenario’s de nadruk kunt leggen op positieve zaken. Het empowert studenten als ze merken dat ze daar zelf invloed op kunnen uitoefenen.”

Voedselsystemen
De methodiek Sustainable Futures komt voort uit het lectoraat Futures research and trendwatching. Samen met de HAS in ’s-Hertogenbosch werd de methodiek uitgevoerd in de Masterclass Future Food Systems, begin dit jaar. Studenten van beide opleidingen kregen met verschillende organisaties en bedrijven de gelegenheid om concepten te ontwerpen voor duurzame voedselsystemen. De resultaten werden gepresenteerd tijdens het symposium Future Food Systems op 22 februari.

De twee ACI-docenten timmeren aan de weg met hun aanpak, die inmiddels is getest in het bedrijfsleven en tijdens de Design Develop Transform Conference in Brussel en Antwerpen. De methodiek is ook aanleiding voor een aanvraag voor een Erasmusproject met internationale partners en maakt tevens onderdeel uit van het curriculum van de opleiding International Lifestyle Studies en de minor Trendwatching.

Samenwerking
De jury waardeert het dat de twee de samenwerking zochten met de HAS, Floating Farm, Global Alliance for Improved Nutrition, Agrifood Capital, de Provincie Noord-Brabant, het Voedingscentrum en de Ware Prijs. De eerste prijs, een cheque van 3.000 euro, werd uitgereikt door Fontys-bestuurder Hans Nederlof tijdens de opening van het collegejaar op campus Rachelsmolen in Eindhoven.

Er waren dit jaar vier inzendingen voor de Denk Groter Prijs categorie medewerkers. Voor de categorie studenten kwamen elf inzendingen binnen. In totaal waren er de helft minder inzendingen dan vorig jaar. [Petra Merkx]