Venlo,
augustus

Eerste gezamenlijke intro Venlose scholen

Voor het eerst hebben de Venlose hbo- en wo-studenten een gezamenlijke introductiedag: de VID, Venlo Introduction Day. Fontys heeft de handen ineengeslagen met de HAS Hogeschool en de Venlose campus van Maastricht University. Studenten van de drie onderwijsinstellingen rouleren donderdag langs allerlei activiteiten in de Venlose binnenstad.

Eigen ding
De Venlose studentenvereniging DaVinci heeft de dag op verzoek van de scholen opgezet. “Voorheen deed iedere opleiding veelal zijn eigen ding. Nu leren alle studenten elkaar en de stad kennen. We hopen dat de binding met Venlo zo hechter wordt”, zegt Cas Giepmans, DaVinci-lid en betrokken bij de organisatie van de VID.

Bij de aftrap van de dag presenteert de Venlose VVD-wethouder Stefan Satijn de nieuwe studentenapp CheckVenlo, die informatie biedt over bijvoorbeeld het vinden van een kamer, het studentenleven in Venlo en kortingsacties voor studenten.

Partybus
Daarna gaan de ongeveer duizend eerstejaars de stad in. De studenten krijgen onder andere een danscursus van Student Sports Venlo en gaan boeken stapelen in de bibliotheek. Het studentenservicecentrum Checkpoint rijdt met een ‘Party Bus’ langs plekken in de stad die belangrijk zijn voor studenten. Studenten doen steeds mee in groepen van vijftig per opleiding of instituut, en komen bij iedere activiteit vijftig studenten van een van de andere opleidingen tegen.

DaVinci zelf organiseert drankspelletjes – met limonade en water, welteverstaan. “Een groot deel van de studenten is pas 16 of 17, dus we schenken geen alcohol bij onze activiteiten”, zegt Giepmans. Suf? “We gaan ervanuit dat de 18-plus studenten dat wel begrijpen. Wat studenten verder in de stad doen, is natuurlijk niet onze verantwoordelijkheid”, zegt Giepmans.

Pizzafestijn
Rond etenstijd is er een pizzafestijn en daarna een groot afsluitend feest bij podium Grenswerk, waar de New Yorkse DJ Ben Paul optreedt. Daar is overigens – voor de deelnemers met een 18-plusbandje – wel bier verkrijgbaar.

“Als de VID dit jaar een succes is – en daar gaan we wel vanuit – is het de bedoeling dit ieder jaar zo te doen”, zegt Giepmans. [Marten van de Wier]