oktober

'Eer om voor deze award te zijn genomineerd'

Fontys-alumnus Gijs Bardoel in de race voor constructeursprijs

Fontys-afgestudeerde Gijs Bardoel is genomineerd voor de constructeursprijs Wim van der Hoek Award 2017. Mocht de talentvolle 21-jarige student deze op 16 november daadwerkelijk in de wacht slepen, dan zullen zijn ouders de prijs in ontvangst nemen. Zelf volgt Gijs momenteel in Amerika een Master in Ministry.

De constructeursprijs wordt jaarlijks uitgereikt voor het beste afstudeerwerk op het gebied van het construeren in de werktuigbouwkunde aan de technische universiteiten en de hogescholen. Gijs studeerde in juli af aan deze opleiding bij Fontys Hogeschool Engineering. Hij construeerde een collaring machine (foto). "Deze maakt een kraagje in een pijp. Dit kraagje zorgt ervoor dat een andere pijp haaks geassembleerd kan worden via een T-connectie", vertelt hij vanaf de andere kant van de oceaan. De machine werkt en zijn stagebedrijf Shoals Tubular is momenteel bezig om de constructie te optimaliseren, zodat het apparaat daadwerkelijk gebruikt gaat worden. "Het is bedoeld voor massaproductie. Ik heb het ontwerp gemaakt en zelf alle onderdelen ervoor ingekocht. De bouw van de machine heb ik uitbesteed aan mijn collega’s, want daar had ik geen tijd meer voor."

Ambitieus
De inwoner van Asten, die wordt omschreven als een ambitieuze en multidisciplinaire ingenieur, is direct aan de slag gegaan met zijn Master in Ministry in de Verenigde Staten. Hij volgt die aan de Heritage Christian University in Florence, Alabama. "Ik houd van reizen en ik woon graag in verschillende landen. Na deze master - ik ben van plan om af te studeren in mei 2019 - wil ik teruggaan naar Nederland en beginnen met werken. Ik heb al wat aanbiedingen van bedrijven uit het buitenland, waaronder een uit Dubai."

De Wim van der Hoek Award is vernoemd naar een werktuigbouwkundig ingenieur, die van 1961 tot 1985 buitengewoon hoogleraar was aan de toenmalige Technische Hogeschool Eindhoven. Er zijn negen genomineerden. Gijs kent de andere kandidaten niet, dus hij kan niets zeggen over zijn kansen. "Maar het is een eer om voor deze award te zijn genomineerd." De uitreiking vindt plaats tijdens de Precisiebeurs in Veldhoven. "Ik zal er helaas niet zijn, want ik heb school en het is te duur om op en neer te vliegen." [Tim Durlinger]