EINDHOVEN,
18
september
2019
|
09:19
Europe/Amsterdam

Een tijd van doen

We denken niet meer groter, we doen groter. Doen is hét werkwoord geworden. Zo bouwt Sire een campagne over hoe we moeten doen tegen elkaar (#doeslief), vindt de overheid dat iedereen wat moet doen voor het milieu ( Iedereen doet wat.) en wordt in een commerciële reclame door rapper Sticks gezongen over de tijd van doen.

Natuurlijk kan doen niet zonder denken. Net zo min als denken zonder doen kan.

De werelden van denken – analyseren - en van doen – ontwerpen - zijn in de praktijk niet altijd makkelijk te verenigen. Doeners en denkers hebben niet alleen een totaal andere mindset, ze spreken veelal ook een andere taal. Maar wanneer je denkers mixt met doeners komt er zòveel energie vrij. Dan wordt één plus één niet drie, maar vijf, of zeven of honderd miljoen.

De afgelopen weken mag ik, soms van een afstandje en soms van heel dichtbij, van die energie van de cocktail van denken en doen proeven. Ik kan je zeggen, dat is scheikunde in haar puurste vorm. Wanneer je de analytische denkkracht van een ethiek-onderzoeker combineert met de ontwerpende doenkracht van een designer krijg je zo’n magische mix in je reageerbuisje, dat die zomaar ontploft in een moreel laboratorium.
Dat moreel laboratorium is over een paar weken op de Dutch Design Week te vinden.

Het kan dus heus: doen met denken en denken met doen. Ik stem voor meer doendenkers. Of meer denkdoeners. Of gewoon voor meer scheikunde.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.