januari
2019

Een telefoon om mee te bellen

Mijn favoriete moment tijdens de workshop over verslaving aan je smartphone is ‘het toppunt’. U weet wel: Wat is het toppunt van geduld? Op je hoofd staan en wachten tot je sokken afzakken. Het toppunt van netheid? Uit je neus eten met mes en vork. Het toppunt van egoïsme? Zeg ik niet.

Het werkt als volgt: deelnemers bedenken het toppunt van verslaving aan je smartphone. Maar let op, het antwoord moet wél absurd zijn. Dat valt, zo blijkt, nog niet mee.

Hopen dat het stoplicht op rood springt, zodat je Twitter kunt checken? Neuh, dat doen er al zo veel.

Appen onder de douche? Nee, smartphones zijn tegenwoordig niet voor niets meestal waterdicht.

De wc doorspoelen met je smartphone? Nog nooit in Japan geweest, zeker?

Je smartphone checken tijdens seks? 10 procent van de Amerikaanse studenten doet dat!

Appen tijdens een yoga-sessie? Daar zijn vaak regels voor, en dat is niet voor niets.

Je werkmail wegwerken tijdens de keynote van een dure conferentie? De halve zaal.

Je wekker zetten om 3 uur, en dan je telefoon checken? Helaas, u bent niet de enige.

Zo gemakkelijk is het dus nog niet. Maar pas zei een studente: weet je wat vervelend is? Als je YouTube kijkt en dan word je gebeld. Gebeurt bijna nooit, zei ze, maar wel superirritant. Voor die gevallen suggereerde ze een tweede telefoon. Hét toppunt van verslaving aan je smartphone. Ik vond het origineel. Een tweede telefoon ernaast. Om mee te bellen.

Of heeft u die al?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.

Dénis
January
2019
Zelf vind ik je gezondheid (leven) van jezelf en van anderen op het spel zetten door in het verkeer lopend, op de fiets, op de bromfiets of in de auto je telefoon te bekijken en/of te gebruiken, het toppunt van verslaving. Zelfs nu, anno 2019, zie ik regelmatig mensen die zonder enige vorm van schaamte uitgebreid (niet handsfree) bellen achter het stuur van hun auto, bestelauto of vrachtwagen. Meisjes en jongens op de (brom)fiets verliezen het contact met de steeds drukker wordende wereld om hen heen door bezig te zijn met hun telefoon. Ik denk dat er voor bestuurders maar één oplossing de beste is; zelfrijdende voertuigen. De controle uit handen nemen en overdragen aan machines. Heb je lekker geen rijbewijs meer nodig en kun je de hele reis in verbinding blijven met de virtuele wereld. En ik denk dat het aantal snelheidsovertredingen en ongevallen na verloop van tijd ook flink terug zal lopen.
Marcel
January
2019
Eigenlijk verandert er niet zo veel. Wij vonden het vroeger niet zo beleefd (superirritant) als men ons (T-65's hadden maar 1 ringtone en die was superirritant) belde tijdens het 8-uurjournaal :-)