april

Een robot challenge die zonder robots kan

Teams werken aan oplossingen voor bedrijven in Brabant Robot Challenge

Hoe kunnen robots het werk in een zorginstelling verlichten? En hoe kan mevrouw Van Veldhoven tot op hoge leeftijd veilig zelfstandig blijven wonen, verzekerd van hulp mocht zij ten val komen? Dit zijn enkele vragen  waarover veertig studenten van Fontys, Tilburg University en Avans zich momenteel het hoofd breken. Bedrijven en andere organisaties hebben problemen waarmee ze in de dagelijkse praktijk worstelen, neergelegd bij de zes teams. Op 6 juni presenteren zij hun oplossingen in de Brabant Robot Challenge 2018.

door Debbie Langelaan
Robotica is de rode draad, maar dat wil niet zeggen dat in elke oplossing fysiek een robot verschijnt. Christy Janssen, derdejaars HRM, denkt zelfs dat het misschien helemaal niet die kant opgaat in haar team. Zij werkt samen met mede-Fontysstudent Jessy Brands en vier studenten van Avans en Tilburg University aan een opdracht voor Centrale24. Deze organisatie, die zesduizend mensen thuis en in instellingen monitort, is gericht op mensen die zorg nodig hebben.

Voor de opdracht staat mevrouw Van Veldhoven centraal: een oudere dame die zelfstandig woont en dat graag zo wil houden. Christy: “We willen ons richten op valdetectie. Het mag niet gebeuren dat een oudere die valt, langere tijd blijft liggen omdat hij geen alarmknop om heeft of dat niet meer weet. We weten nu zeker dat we sensoren nodig hebben, maar of er ook een klassieke robot aan te pas komt is nog de vraag.”

Mechatronica
Jessy Brands uit het team Centrale24 is ook HRM’er. Verder zitten er studenten Mens en Techniek, Communicatie- en informatiewetenschappen en Mechatronica in. Jessy heeft veel met de zorg, maar veel minder met techniek (‘Ik voel me zelf al een beetje een oudere op dit gebied’). Dit project dwingt haar om er toch over na te denken. ”Je kunt er niet omheen, en dan is het eigenlijk toch heel leuk.”

Pitchtraining
Sylvia Hillen, van het andere team dat door Fontys wordt begeleid, is ook al HRM’er. Haar team heeft een opdracht van Van Neynsel, een ouderenzorgorganisatie in Den Bosch. Ook dit team heeft al verschillende brainstorms gedaan, een bezoek gebracht aan Philips in Best en een pitchtraining gehad.

Oorspronkelijk was de vraag van Van Neynsel om de fysieke belasting van verzorgenden te verlichten. “Maar dan ga je in gesprek en blijken er nog veel meer vragen te liggen”, zegt Sylvia. Zo is het stofzuigen van de vele vierkante meters vloerbedekking voor de schoonmakers ook een flinke klus. Het team bedenkt een robotstofzuiger, Kitty, die ook communiceert met bewoners.

Voor het zware tillen van patiënten bij het wassen en steunkousen aantrekken, denken de studenten nu in de richting van een exoskelet. Tot nu toe wordt een dergelijk uitwendig skelet vooral gebruikt om mensen die hun spieren niet kunnen gebruiken, te laten bewegen. “Misschien een dure en nog niet zo praktische oplossing, maar een exoskelet kan 40 tot 60 procent van de spierkracht overnemen”, zegt Sylvia. Het team broedt nog op de toepassing.

Kluisje
En dan is er nog de dagelijkse distributie van medicijnen, een ritueel dat veel aandacht en energie opslorpt in een zorginstelling. Binnen het team van Sylvia werd geopperd om een robot in te zetten die de rondes kan overnemen. ”Maar de meer technische studenten maakten snel duidelijk dat dit er nog niet in zit. Robots staan stil zodra ze een prullenbak of ander obstakel raken. Nu hebben we bedacht dat we per appartement een soort kluisje kunnen maken voor de medicijnen voor de hele week, en dat er dan steeds een dekseltje opengaat op het moment dat iemand zijn pillen moet innemen.”

Sylvia is vooral te spreken over de samenwerking met andere disciplines. Zo zitten er twee studenten Human Technology Interaction van de TU/e in haar team, een student toegepaste gerontologie en een filosoof. ”Wat ik iets minder vind is dat we geen uitgewerkt product leveren, maar een advies. Gaan ze dat ook opvolgen? Maar van de onderlinge samenwerking leer ik heel veel.”

Vanuit Fontys is het Fontys Centre of Expertise HTSM de aanjager van de Brabant Robot Challenge.