Eindhoven,
11
september
2020
|
09:11
Europe/Amsterdam

Een mystery guest die kwaliteit online lessen checkt, zinvol?

Een mystery guest die de kwaliteit van het digitaal onderwijs toetst. Dat idee oppert VVD-Kamerlid Dennis Wiersma. Hij en coalitiegenoot Harry van der Molen (CDA) vinden extra controles hard nodig. Student-leden van Fontys-medezeggenschapsraden hebben er gemengde gevoelens bij. 

Door corona vindt momenteel het overgrote deel van de colleges in het hoger onderwijs online plaats. VVD’er Wiersma geeft in de Volkskrant aan reacties te krijgen van studenten die betrokken zijn bij medezeggenschapsraden en zich grote zorgen maken over de leskwaliteit. 

Thijs van Boesschoten, voorzitter van de IMR-studentenfractie van FHICT. Contact met docenten 
Student Thijs van Boesschoeten van Fontys ICT-Delta kan zich daar zeker iets bij voorstellen. Hij is voorzitter van de studentenfractie van de InstituutsMedezeggenschapsraad (IMR) bij FHICT in Eindhoven. Zelfstandig online werken gaat hem prima af. Het probleem zit ‘m met name in de contacten met docenten.
 

“Voor corona liep je gewoon de kamer van een docent in om een vraag te stellen. Maar nu is het net alsof je een mailtje stuurt: je kunt direct een reactie krijgen, maar dat kan ook pas de volgende ochtend zijn. Bij een gesprek duurt het soms dagen om de boodschap over te brengen.” 

Onzekerheid 
Jaleesa Udink en Cheyenne 
Zaeijen zijn bij Fontys Hogeschool Sociale Studies (FHSS) in Eindhoven student-lid van de IMR. Zij proeven in hun contacten met studenten de onzekerheid over de gevolgen van corona voor het onderwijs. “Docenten en medewerkers van FHSS doen wel hun best om zoveel mogelijk duidelijkheid te creëren en vragen van studenten te beantwoorden”, zegt Jaleesa namens beiden. 

Jaleesa Udink, secretaris van de IMR van Sociale Studies .Wat dat betreft hebben zij lof voor hun opleiding. Die heeft verschillende acties ingezet om te peilen hoe het met studenten gaat en hoe het thuis studeren hen afgaat, aldus de twee. 

De kwaliteit van het onderwijs en de ‘uitdagende tijd’ door corona staan volgens hen al op de agenda van hun IMR-vergaderingen. Die bij FHICT hebben momenteel standaard het agendapunt ‘Huidige situatie rondom covid-19’, weet Thijs. 

Gewenst gedrag 
Hij ziet het inzetten van een ‘mystery visit’ bij digitaal onderwijs, zoals Kamerlid Wiersma voorstelt, niet direct zitten. Zeker niet als die gewoon aanschuift bij een online college. Dan gaan docenten en studenten volgens hem gewenst gedrag vertonen. “Ik zou kamerlid Wiersma willen aanmoedigen een concreet plan te presenteren hoe deze 'mystery visits' eruit moet komen te zien.”
 

Student en IMR-lid Cheyenne Zaeijen van Sociale Studies. Liever ziet Thijs bij probleemsituaties een direct contact ontstaan tussen de overheid en vertegenwoordigde organen, zoals een IMR of Gemeenschappelijke Opleidingscommissie. Volgens hem is het ook voor een student-klokkenluider vertrouwder om bij misstanden hierover met een derde partij in gesprek te kunnen gaan: “In plaats van met de eigen onderwijsinstelling.” 

Geen noodzaak 
Jaleesa en Cheyenne vinden mystery visits een interessant initiatief dat kan helpen om knelpunten in kaart te brengen. Bij hun eigen opleiding zien ze niet de noodzaak ervan: “Omdat FHSS zich intensief bezighoudt met onderzoeken hoe zij de kwaliteit van onderwijs kan waarborgen. Daarnaast start Sociale Studies binnenkort een audit naar de kwaliteit van toetsing in tijden van corona.” [Tim Durlinger]
 

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Hanneke van Doornik-Beemer
11
September
2020
CMR: houd alsjeblieft dit onzinnige idee tegen! Kwaliteit wordt binnen Fontys geborgd door alle kwaliteitssystemen. Dat geldt ook voor de online lessen. We monitoren continue de kwaliteit van zowel de online als de "offline" lessen. Het probleem is eerder de sociale cohesie die gemist wordt door docenten en studenten in een online omgeving. En in de gebouwen is lesgeven en op anderhalve meter blijven, ook geen pretje. Vaak geven we les in twee lokalen tegelijk. Dat betekent dat regelmatig in de gebouwen een docent 2x drie kwartier dezelfde instructie geeft. Natuurlijk kun je met Teams ook streamen, maar dan zit een deel alsnog in een online omgeving, binnen de opleiding. Daar kwamen we niet voor naar het gebouw.

Oplossingen? Zorgen voor coronagelden voor het hoger onderwijs. We willen best lesgeven aan kleinere groepen, maar als de bekostiging 1:30 is, dan lukt dat niet. Dubbele lesuren draaien met kleinere groepen kan docenten en studenten ondersteunen om zowel vanuit de HILL-principes lessen vorm te geven, als om studenten vanuit meer relatie met elkaar te laten werken. Dan kan een mix van online en offline waarschijnlijk prima werken.