januari

Een miljoen voor ondersteunende coronabanen bij Fontys

Fontys krijgt een miljoen euro uit de pot van 20 miljoen die minister Ingrid van Engelshoven beschikbaar stelt voor ‘coronabanen’, die het hoger onderwijs moeten ontlasten. Dit bedrag geldt voor de maanden januari tot en met juni.

Dit bedrag is gebaseerd op de omvang van Fontys, die samen met Hogeschool van Amsterdam tot de grootste hogescholen van Nederland behoort. HvA krijgt ook rond de één miljoen euro.​​​​​

Oproep
Fontys heeft recent alle instituten en diensten gevraagd waar zij behoefte aan hebben. Het gaat in ieder geval om nieuwe, ondersteunde banen waarvoor maximaal 120 procent van het minimumloon mag worden betaald.

Te denken valt aan de coronacoaches op de campus of ordebewakers, maar mogelijkheden zijn ook studenten die werknemers helpen met het installeren van online programma’s, extra helpdesk- en servicemedewerkers of surveillanten en begeleiders voor toetsing van studenten.

Ook ondersteuning ten behoeve van bijvoorbeeld het praktijkgericht onderzoek, kan in aanmerking komen voor de subisidie. Het gaat om allerlei extra, ondersteunend werk dat door de coronapandemie is ontstaan. Op deze manier hoopt de minister het onderwijs te kunnen ontlasten.
[Petra Merkx]