april
2020

Een kersvers hbo-diploma, maar wat nu?

Elk semester studeren er honderden studenten bij Fontys af. Vol goede moed gaan ze solliciteren, want een hbo-diploma biedt veel garantie op een baan. Alleen … nu even niet, of ze krijgen iets heel anders dan waarvoor ze leerden.

De 24-jarige Sharon Masthoff wil vooropstellen dat ze niet mag klagen. Ze werkt weliswaar niet in het vak waarvoor ze is opgeleid, fysiotherapie, maar ze heeft werk en daardoor inkomen waarmee ze de huur van haar kamer in Eindhoven kan betalen. Sharon Masthoff“Er zijn ook genoeg jaargenoten die thuiszitten.”

De afstudeerstage van Sharon bij Archipel Zorggroep Eindhoven liep net voor het begin van de coronacrisis af, op 6 februari. Ze kon er op 1 maart aan de slag met een flexcontract. “Ik heb één dienst gedraaid en toen werd alles stopgezet vanwege de maatregelen van de regering. Een sollicitatie die ik elders nog had lopen, werd ook meteen stopgezet.”

Ondersteuner ouderenzorg
Sharon liet het er echter niet bij zitten. “Ik heb aan Archipel gevraagd of ze niet iets anders voor me hadden en dat had effect. Via het flexbureau werk ik nu twee avonden en de zondagmiddag als ondersteuner, wat inhoudt dat ik kan worden opgeroepen als er ergens problemen zijn.”

De oudere bewoners van het zorgcentrum waar ze werkt, kunnen namelijk wel eens onrustig worden nu ze meer binnenblijven en geen bezoek mogen ontvangen en dan is extra ondersteuning handig. Bijvoorbeeld om een wandelingetje te kunnen maken met een bewoner.

“Maar in de praktijk valt dat mee. Ik gebruik nu de uren dat ik zit te wachten ook om de theoriekennis van de fysiotherapie een beetje op peil te houden.”

Sharon verwacht dat er straks weer volop werk zal zijn voor fysiotherapeuten. Met het huidige baantje in combinatie met een baantje bij de Sligro, waar ze nu extra wordt ingezet, redt ze het financieel in ieder geval wel. “Ik ben gewoon al lang blij dat ik iets kan doen.”

Ontslagen in proeftijd
Haar jaargenoot Kaz van DalenKaz van Dalen heeft minder geluk. “Ik heb een maandje bij een fysiotherapiepraktijk in Geldrop gewerkt, maar die hebben me op de laatste dag van mijn proeftijd ontslagen, toen bekend werd dat fysiotherapeuten hun werk niet meer konden doen.”

Sindsdien zit Kaz thuis. Hij woont met zijn vriendin in een studentenappartement en ze redden zich wel, maar hij had het zich anders voorgesteld. “Ik was zo blij dat ik klaar was met school en had echt zin om aan de slag te gaan … een eigen inkomen, verhuizen naar iets groters.”

Hier en daar zijn vacatures in zijn vak, daarop solliciteert hij nu, hoewel het nog niet tot een gesprek is gekomen. “Mogelijk zetten ze die vacatures al uit voor de toekomst, als over een tijdje de praktijk weer open kan. Ik denk dat het dan booming gaat.”

Er tussendoor geglipt
Ook werktuigbouwkundige Eef Meijerink zag sollicitaties in het water vallen door de coronacrisis, nadat hij in maart afstudeerde bij Engineering in Eindhoven. Maar eentje glipte er tussendoor.

“Ik had bij DAF Trucks gesolliciteerd en alle gesprekken met de sollicitanten waren afgezegd, maar die boodschap had mij niet bereikt. Ik stond er dus gewoon op het afgesproken tijdstip op de stoep. Iedereen was verbaasd en ik ook”, vertelt hij lachend.

Toch werd er meteen een videocall geregeld met de manager en Eef werd wonder Eef Meijerinkboven wonder aangenomen. Alleen, beginnen met werken is nu toch wat lastig. “Ik zou eigenlijk maandag 6 april starten, maar dat ging nu niet vanwege de coronacrisis. Ik verwacht wel dat ik dan volgende week aan de slag kan.”

Bij DAF gaat hij op de testafdeling werken. “De productie ligt nu weliswaar stil, maar het testen gaat door, zoals ook de after salesafdeling doorwerkt. Alleen werken er nu veel meer mensen vanuit huis, waardoor ik dus ook niet meteen kon worden opgevangen.”

Niet fijn is dat Eef, tot hij gaat beginnen, geen inkomen heeft. “Mijn baantje als chauffeur bij de Action had ik opgezegd. Het is vervelend dat ik nog steeds niet weet wanneer ik precies kan beginnen, maar ik red me nog wel even.”

Meteen aan de bak
Debby Jansen studeerde af aan de pabo van Fontys en heeft al meteen werk, alleen loopt het wel wat anders dan ze had verwacht. Op de basisschool waar ze stageliep, kon ze als ict-ondersteuner aan de slag. Nu speelt ze in die functie Debby Jansenineens een heel belangrijke hoofdrol.

“Ik ondersteun de docenten bij het online lesgeven en ben daardoor ineens een héél gewaardeerde collega”, vertelt ze lachend. “Ik krijg vaak te horen ‘fijn dat je er bent’. Zowel van directie als collega’s.”

Ze helpt de docenten bij het inzetten van IT-middelen bij het lesgeven en hoe ze goed digitaal contact kunnen houden met de kinderen. “Op deze school werd gelukkig al gewerkt met Chromebooks, maar desondanks wordt er een enorme slag gemaakt nu.”

Iedereen digitaler
Debby was zelf als pabo-student al wat ‘digitaler’ dan de rest en vindt dat iedereen dat wel wat meer zou kunnen zijn. Ze denkt dat deze, door omstandigheden gedwongen, digitalisering heel goed uitpakt voor iedereen. “Niet alleen de docenten worden digitaler, ook de kinderen en dat kunnen ze straks weer gebruiken in hun vervolgopleiding. Iedereen wordt er ict-vaardiger door en dat is nodig voor de toekomst omdat je het ook in je werk moet zijn. Dus ook voor het mbo en hbo is dit heel waardevol.”

In haar functie is ze wel meteen voor de leeuwen geworpen, geeft ze toe. “Even bij de directeur naar binnen lopen met een vraag, is er niet bij. Gelukkig hebben we goede afspraken over videobellen.” [Petra Merkx]

mattie wethlij
2020
Niet zo gek; Debby was altijd al een topper en dat in combinatie met de huidige omstandigheden kan het basisonderwijs haar voordeel doen met deze oud-studente.

Mattie Wethlij