Tilburg,
januari

Een componist die je kunt bellen

Docent Aart Strootman genomineerd voor Brabantse Cultuurprijs 2018

Wat doet componist en gitarist Aart Strootman als een instrument een bepaald geluid niet kan produceren? Dan bouwt hij dit zelf! Het is zijn 'vernieuwende blik op muzikale genres en stijlen' die de docent van Fontys Hogeschool voor de Kunsten een nominatie opleverde voor de Brabantse Cultuurprijs 2018.

Zelf denkt Strootman (30) dat hij zo'n vijf jaar geleden in het vizier is gekomen. "Je hebt in Brabant een vrij hecht netwerk van podia en muziekorganisaties. Zij besloten destijds (samen met het brabants kenniscentrum kunst en cultuur bkkc, red.) de talentontwikkeling samen op te pakken. Ik was één van de eersten die ondersteuning kreeg. Dat heeft me in staat gesteld om ook buiten Brabant en internationaal te gaan werken."

Zijn docentschap bij Fontys beslaat namelijk maar een derde van zijn activiteiten. Hij heeft een eigen praktijk waarvoor hij veel op tournee is en stukken componeert. Strootman maakt deel uit van TEMKO, een trio dat veel minimal music en hedendaagse composities speelt. "TEMKO is een soort proeftuin waarin ik mijn schrijfsels kan botvieren en kan ervaren wat daarvan het resultaat is."

Vader
Hij is net verhuisd van Berkel-Enschot naar Rotterdam en sinds twee weken vader van een zoon - 'Alle clichés daarover zijn waar'. En Strootman had al een druk bestaan. Bij de hogeschool in Tilburg is hij docent van de Academy of Music and Performing Arts (AMPA, het voormalig Conservatorium) en de Master Performing Public Space. Bij AMPA houdt hij zich voornamelijk bezig met hedendaagse muziek.

"Het leuke daaraan is dat je een componist kunt bellen. Het doet niets af aan 'Beethoven' studeren, maar dat is niet mijn praktijk. Ik vind het leuk om studenten uit te dagen, te laten zien wat er mogelijk is. Het levert je een heel nieuw perspectief op een speelpraktijk op. Op het moment dat je deze prijs zou winnen, kun je dat nog beter laten zien en horen."

Strootman noemt het een geweldige eer dat hij uit 170 talentvolle Brabantse makers is geselecteerd bij de dertig genomineerden. Uiteindelijk winnen er drie een prijs; zij worden het gezicht van een grote publiekscampagne en ontvangen 2.500 euro. Wat het volgens hem lastig maakt, is dat het een publieksprijs is: "Je moet dus afwachten wat het publiek gaat doen. En het is appels met peren vergelijken. Er zijn ook geweldige beeldend kunstenaars en choreografen genomineerd."

Kritiek
Er klonk zelfs kritiek van genomineerden op de prijs. Er zou te veel tijd en energie in het promoten van jezelf moeten worden gestoken. Eén kunstenares trok zich terug. Strootman daarover: "Ik vind het goed dat de provincie op deze manier de focus op de makers willen leggen. Dat is volgens mij per definitie waardevol. Ik heb er graag tijd voor over."

Vorig jaar won hij al de Gaudeamus Award voor componisten onder de 30. "De enige internationale prijs in Nederland binnen mijn vakgebied. Het was ook al achttien jaar geleden dat een Nederlander die won." De vraag is dus hoe lang Fontys nog van zijn kwaliteiten gebruik kan maken. Zelf ziet Strootman dat anders. "Ik vind het heel belangrijk om met studenten te reflecteren op mijn eigen praktijk en met hen te bekijken wat de recente muziekgeschiedenis heeft voortgebracht." [Tim Durlinger]

Stemmen op de genomineerden kan via www.brabantcultuur.nl

Foto van Aart Strootman onder: Dries Alkemade