november

‘Een buitenstaander denkt: waar gáát dit over, maar wij begrijpen elkaar’

Mensen met ADHD zijn niet alleen maar ‘een beetje druk’, weten ict’ers Siora en Alexander. Om meer begrip en bekendheid te krijgen voor de stoornis, richten ze een Fontys-community op.

ICT-student Siora en docent Alexander van Dam kijken om zich heen in de vergaderruimte van Fontys-gebouw R10. “Ik word gek van die muur met gaatjes”, zegt Siora. “En die vlekken op de witte muur.”

Alexander knikt en wijst naar het plafond. “En die industriële buizen, draadjes en knipperende lichtjes.” Siora: “Het licht is ook vervelend. Die ledlampen geven Sioraeen andere kleur licht dan de hanglamp.”

Het geeft een kleine indruk van wat er in de hoofden van de student en docent omgaat – de hele dag door. Ze hebben ADHD en ADD: Attention deficit (hyperactivity) disorder, letterlijk een aandachtsstoornis. “Ik zie alles”, vertelt Siora. “Ik zie hoe mensen zich voelen, wat er om me heen gebeurt, ik pik elke mogelijke prikkel op en raak daar direct door afgeleid.”

Constant filteren
Wanneer Alexander lesgeeft in een Open ICT Lab (waar 150 studenten in losse groepen les krijgen, studeren en praten) is het alsof iedereen die iets zegt, dat tegen hem persoonlijk zegt.

“Mijn hoofd moet constant filteren welke opmerkingen relevant voor me zijn en welke niet.” Doodvermoeiend is het, zegt Alexander. “Ik sta moe op en ga moe weer naar bed.”

Siora weet nog niet zo lang dat ze ADHD heeft, daar kwam ze pas achter toen Alexander haar mentor werd. “We zagen dat het niet goed met haar studie ging”, vertelt Alexander.

“Vanuit de opleiding kijken we in dit soort gevallen of studenten gebaat zijn bij extra hulp. Bij Siora herkende ik vrij snel dat het ging om ADHD-problematiek, dus het leek me logisch dat ik haar als ervaringsdeskundige zou ondersteunen.” Alexander bleek het goed gezien te hebben, later dat jaar werd bij Siora inderdaad ADHD vastgesteld.

Mentorgesprekken
Siora heeft veel aan haar mentorgesprekken met Alexander. “We praten vaak lang en dat gaat dan alle kanten op. 'Onrustige' gaatjeswand.Een buitenstaander zou denken: waar gáát dit over, maar wij begrijpen elkaar.” Ze lucht haar hart bij de docent, maar werkt met hem ook aan concrete stappen om haar studie letterlijk behapbaarder de maken.

“Mensen met ADHD zijn vaak op zoek naar een mentale beloning op korte termijn, dat heeft te maken met te lage dopamineniveaus”, legt Alexander uit. “Als die korte-termijn beloning er niet is dan drijft ook de aandacht weg.”

Dat gebeurt ook bij Siora als ze moet studeren, waardoor het haar vaak helemaal niet lukt om iets voor elkaar te krijgen, ze loopt dan helemaal vast. “Door haar studie op te delen in hapklare blokjes met tussentijdse deadlines, maken we het makkelijker voor haar om toch dingen gedaan te krijgen.”

Wederzijds begrip
Siora en Alexander hebben veel aan het wederzijdse begrip, iets dat ze van mensen in hun omgeving niet altijd krijgen. “Het is ook niet te begrijpen als je het zelf niet ondervindt”, zegt Alexander.

“Mensen denken dat je 'gewoon druk' bent en dat je prikkels wel kunt negeren.” Maar als dat had gekund dan zag zijn leven er heel anders uit. “Het Alexanderis geen keuze.”

Om meer begrip te kweken en bekendheid te geven ADHD in het algemeen, richten de ict’ers nu een ADHD-community op binnen Fontys. De community is echter niet alleen voor mensen met ADHD bedoeld, juist ook mensen die dat niet hebben zijn welkom om aan te sluiten.

Tips en trucs
“We willen een open online platform ontwikkelen, waar ruimte is voor dialoog, artikelen over ADHD, tips en trucs. We willen ook fysieke bijeenkomsten organiseren.”

Als er meer bekendheid komt, dan kunnen docenten bijvoorbeeld ook sneller herkennen of een student met ADHD-problematiek te maken heeft, gaat Alexander verder. “Ik zou het al fantastisch vinden als er straks één docent is die bij één student iets herkent en daar dan wat mee doet. Dan is de community wat mij betreft geslaagd.” [Leoni Andriessen]

Elke Rooijakkers
Hé wat goed! Succes!
Freddy Hurkmans
Gaaf inderdaad! Ik doe mee :)
marlou Heskes
Super! Goed werk Siora en Alexander.