Eindhoven,
01
februari
2018
|
16:55
Europe/Amsterdam

'Echte ondernemer dúrft te experimenteren'

Associate lector Boudewijn Raessens wijst retailers in boek de weg

Winkeliers moeten continu experimenteren met formules waarmee ze hun klanten verleiden tot een aankoop. Nieuwe technologie is daarbij hooguit een middel, niet dé oplossing. Die conclusie trekt associate lector en docent Boudewijn Raessens van Fontys Hogeschool Marketing en Management als mede-auteur in het recent verschenen ShoppingTomorrow-boek 'Tijd voor transformatie: verander vandaag!'. "Er is niet één oplossing voor elke winkelier."

Vooraf via je smartphone de optimale route bepalen in een winkel. Of via virtual reality er thuis alvast een kijkje nemen. Je digital assistant - bij Apple heet deze Siri - vragen om hulp bij het bepalen welk product je moet kopen. Via augmented reality zien hoe kleding je staat, zonder deze zelf aan te trekken. Het zijn de nieuwe technologieën bij het shoppen die Raessens noemt.

Handvatten
Veranderingen gaan snel en zijn soms moeilijk bij te houden voor winkeliers. Waar de versmelting van het online en offline aankopen doen voor de consument allang een feit is, stelt het bedrijven voor problemen. Gevolg: een toename van leegstand in de winkelstraten van middelgrote en kleine steden. In het ShoppingTommorow-boek krijgen retailers diverse handvatten om bij te blijven.

Een echte ondernemer dúrft te experimenteren, stelt de associate lector Smart Marketing & Strategie: "Veel MKB'ers houden zich vast aan successen uit het verleden en komen daardoor niet mee met de snelheid waarop ontwikkelingen tegenwoordig voorbijkomen." Technologie is volgens hem niet dé oplossing voor alle problemen. "De essentie van marketing en verkoop blijft het verleiden van de klant."

De 54-jarige Nuenenaar bestudeert al jaren de impact van 'digital' op businessmodellen. Raessens heeft meerdere publicaties op zijn naam en werkte vorig jaar al mee aan een boek van het onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. "Dat was met name gericht op grotere bedrijven. Het leek me zinvol om vervolgens iets te maken voor bijvoorbeeld de fietsenwinkel om de hoek. Dit idee is opgepakt en nu verder uitgewerkt."

Winnaars
Zijn bijdrage aan het nieuwste boek gaat met name over onderscheidend vermogen en klantgerichtheid. "Als klant denk ik soms 'waarom zou ik dit product bij deze specifieke winkel kopen?'. Als winkelier zou je kunnen bedenken of de klant jou zou aanbevelen bij anderen." De 'winnaars van morgen' zijn volgens hem de organisaties die nu in staat zijn een antwoord te geven op de veranderende wensen van de klant.

Net als Raessens hebben andere professionals en ondernemers zich verdiept in allerlei onderwerpen rond online en offline shopgedrag. De resultaten zijn vervolgens voor iedereen gratis beschikbaar gesteld via www.shoppingtomorrow.nl. Het boek is ook via die site te bestellen. [Tim Durlinger]