oktober

“Echt wel een joepie-momentje”

24 oktober- het is weer stufi-betaaldag!

Hoe leeft dat bij jou als Fontys-student? Staat deze datum knalrood omcirkeld in je agenda? En: Doe jij bijzondere dingen als de doekoes van DUO weer binnen zijn?

Luc (20), Fontys Hogeschool ICT:
“Meteen mijn schulden afbetalen… Nee, grapje. Het valt eigenlijk wel mee. Ik doe niets bijzonders. Ik weet wel wanneer de stufi komt, maar het is niet zo dat ik wekenlang naar die datum toeleef. In de dagen na de stufi-betaaldag zijn er een paar automatische incasso’s zoals mijn kamerhuur. Daardoor slinkt mijn saldo dus weer. Maar over het algemeen red ik het prima.”

Emma (17), International Business:
“Voor mij is het zeker een belangrijke dag! Ik heb de maximale studiefinanciering, iets meer dan 1000 euro. Dat geld is altijd zeer welkom. Ik kom van Bonaire en mijn ouders wonen daar nog. Zij springen verder niet bij met financiële extraatjes. Betaaldag is dus wel een beetje een joepie-momentje. Het is trouwens ook weer niet zo dat ik aan het einde van de maand zwaar rood sta. Mijn collegegeld is al betaald. Als de stufi binnen is, doe ik verder ook geen gekke dingen. Ik ren niet meteen naar de stad om te shoppen. Met het geld van mijn lening probeer ik nog zo veel mogelijk te sparen.”

Remco (22), Fontys Hogeschool ICT:
“Voor mij is het niet echt een speciale datum. Ik heb een bijbaan en mijn salaris komt altijd binnen op de achtste van de maand. Dat heb ik bewust zo geregeld met de werkgever. Zo heb ik aan het begin én aan het eind van de maand genoeg saldo op mijn rekening. Dat is makkelijk. Maar dat zorgt er dus ook voor dat niet alles draait om de stufi-betaaldag.”

Ikrame (27), International Business:
“Geen toeters en bellen vandaag. Ik denk dat ik het financieel goed op orde heb. Naast (bijna) volledige stufi heb ik een bijbaan. Daarom hoef ik me niet echt zorgen te maken over geld. Gezien mijn leeftijd, val ik nog onder de basisbeurs. Dat scheelt nogal. Ik merk dat mede-studenten het financieel lastiger hebben. Het leenstelsel is een stuk ongunstiger. Nu wil het Kabinet dus weer de renteloze lening afschaffen… Ik ben van Marokkaanse afkomst en met mijn ouders heb ik het er vaak over dat Nederland verandert. Het wordt steeds kapitalistischer. Maar ja, dat heeft waarschijnlijk niet echt met jouw vraag te maken.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]