mei
2022

Duurzaam op vakantie: belangrijk voor studenten of niet?

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in het dagelijks leven. Zo zijn er nu ook duurzamere alternatieven voor vakanties, zoals trein- in plaats van vliegreizen. Houden Fontysstudenten rekening met het milieu bij het boeken van een vakantie?

Helemaal niemand kan zijn ontgaan dat het de verkeerde kant uitgaat met het klimaat. Gisteren nog kwam het zoveelste alarmerende rapport uit, dit keer over de snelle opwarming van de oceanen.

Van iedereen wordt gevraagd duurzamer te gaan leven: eet lokaal en biologisch en minder vlees, fiets in plaats van auto, minder en duurzamere kleding kopen, zuinig zijn met energie. En: minder en bewuster vliegen. Nu de zomervakantie nadert, vroeg Bron studenten of duurzaamheid voor hen een rol speelt bij de invulling van die vakantie.

Studenten Mircha (Communicatie), Xian Sheng (Lerarenopleiding) en Evy (Communicatie) hebben al wat plannen gemaakt voor deze zomer, maar rekening houden met het klimaat doen ze niet. “Tenzij je het klimaat als temperatuur bedoelt van het land waar ik naartoe ga. Voor de rest houd ik me niet bezig met duurzaamheid”, aldus Mircha.

Xian Sheng en MirschaDe studente staat zelfs voor een uitdaging om een betaalbare en leuke vakantie te vinden. “Met de huidige inflatie en economie in Nederland, kan het als zelfstandige student soms best lastig zijn om rond te komen. Daarom is een goedkopere vakantiebestemming ook belangrijk. Ik wil komende zomer graag naar Griekenland. Daar is het mooi, warm en niet te duur.”

Xian Sheng kiest ervoor om dit jaar in Nederland te blijven. “Meestal werk ik tijdens vakanties in het restaurant van mijn ouders. Dat is zowat elke dag geopend, dus lang op vakantie kan ik niet. Wel heb ik een aantal dagjes weg gepland staan en ga ik mijn zus helpen met het opknappen van haar kamer in Rotterdam. Daar kan ik blijven logeren wanneer ik Rotterdam bezoek. Ook dat scheelt.”

Coronapandemie
Evy heeft haar zomervakantie al geboekt. Zij gaat 9 dagen lang naar het Griekse eiland Kos, samen met een vriendin. “Daar kijk ik onwijs naar uit. De afgelopen twee jaar ben ik in Nederland gebleven vanwege het coronavirus. Daardoor was ik voorzichtiger met reizen naar het buitenland.”

Dat had volgens de communicatiestudent onder andere te maken met de regels, maar ook met angst voor het virus. “Op de website van de overheid las ik welke regels er in andere landen waren, maar toch bleek het in de realiteit vaak anders te zijn. Ik wilde nergens naartoe waar de maatregelen heftiger zouden zijn, of waar je in een coronahotel moest verblijven.”

Evy, eerstejaars communicatieGeen grote rol
Bij de voor deze zomer geboekte vakantie hield Evy op geen enkele manier rekening met het milieu. Iets wat volgens de studente verschillende oorzaken heeft: “Duurzaamheid speelt geen grote rol onder studenten. Daarnaast vind ik vliegen veel gemakkelijker dan bijvoorbeeld reizen per bus, omdat je dan binnen een paar uur al op je bestemming bent.”

Ook voor Evy is de huidige economische situatie een hekel punt. “Duurzaam heeft het woordje ‘duur’ al in de naam zitten. Ik heb dan ook het idee dat die reizen meer kosten dan andere alternatieven. En dat is voor studenten gewoonweg niet te betalen.” [Noëlle van den Berg]

Annet Goltstein
June
2022
Leuk dat Inge, hier duurzame reistips deelt. Zouden we elkaar, docenten en studenten, niet veel meer kunnen stimuleren en motiveren? Er moet toch ook een artikel te schrijven zijn over studenten die reizen en vakanties hebben waarbij ze proberen dat duurzaam te doen?

ps: Zelf ga ik, met gezin, interrailen naar Noord Noorwegen
Inge van de Vorst
2022
Voor wie wil onthaasten, houdt van mooie ontmoetingen en onderweg wil genieten van het uitzicht door prachtige Duitse landschappen, is het leuk om te weten dat je in de zomermaanden een treinabonnement kunt afsluiten voor €9 (voor alle regionale en lokale verbindingen).
Ook de interrail-pas blijft een voordelig treinabonnement voor mooie avonturen in Europa.