oktober

Dutch language voor de internationals

Om zich wat beter thuis te laten voelen in Nederland ontwikkelde teamleider Richard Boon voor de internationale studenten van zijn opleiding het programma Dutch Language and Culture. “Zodat ze in het Nederlands een kopje koffie kunnen bestellen. Of begrijpen wat de kassière bedoelt als ze zegt ‘spaarzegels erbij?’.”

Het is volgens hem echt nieuw bij Fontys en ook nodig. “Nederlanders gaan heel snel Engels praten met buitenlanders. Die krijgen daardoor de kans niet om de Nederlandse taal te leren”, legt hij uit. Terwijl zij daar wel behoefte aan hebben, merkte de teamleider in de praktijk bij de opleiding International Business.

De studenten leren vooral hoe ze de taal in het dagelijks leven kunnen gebruiken. “Je kunt je een cultuur pas eigen maken als je ook iets van de taal begrijpt”, zegt Boon. Het draagt bij aan de íntegratie van internationale studenten en indirect ook aan hun studiesucces. Studenten die zich thuis voelen, stoppen minder snel met hun opleiding. Boon hoopt ook dat deze ‘internationale talenten’ daardoor behouden blijven voor de regio en Nederland.

Samen koken
Op 15 november is de eerste les Nederlands. Ongeveer dertig studenten doen mee aan het programma, dat vijftien weken duurt. “Elke woensdag komen ze bij elkaar. We gaan ook op pad. We laten ze bijvoorbeeld boodschappenlijstjes maken en samen koken uit een Nederlands kookboek met Nederlandse studenten. Er staat ook een dropping in Utrecht op het programma.”

Boon kreeg voor zijn project een subsidie van 8.000 euro, vanuit Fontys-investeringsgeld voor internationale projecten. Hij is niet de enige. Alle 'prijswinnaars' op een rijtjeOok vier andere projecten die bijdragen aan internationalisering kregen dit bedrag. Allemaal hopen ze dat hun idee een vaste waarde wordt bij hun opleiding of breder, bij heel Fontys.

De Paramedische hogeschool bedacht een jaarlijkse Sharing Cultural Awareness-dag; Fontys MER ontwikkelde een programma waarbij studenten korte periodes stage kunnen lopen in het buitenland. De lerarenopleiding Tilburg introduceert een tool waarmee structureel aan ontwikkeling van intercultureel bewustzijn kan worden gewerkt. En Fontys ICT wil studenten én docenten workshops voor ‘cultural awareness’ gaan aanbieden. [Petra Merkx]