Tilburg,
januari

Duncan Laurence viel bij de Rockacademie al op

Het is voor velen een volslagen verrassing dat de onbekende Duncan Laurence Nederland vertegenwoordigt op het komende Eurovisie Songfestival. Bij de Fontys Rockacademie in Tilburg, waar hij vorig jaar juni afstudeerde, was hij echter al opgevallen. “Het is een slimme, aardige jongen met een prachtige stem.”

“Dit is zo geweldig voor zijn carrière”, reageert Hans van de Hurk, studieleider bij de Tilburgse Rockacademie. “Het Eurovisie Songfestival geeft hem een podium voor 200 miljoen mensen, met professionele begeleiding op het hoogste niveau.”

Hij kent Duncan als een gedreven en serieuze student met een enorm talent. “Hij deed ook mee aan de writing camps van Sony en Universal, waar jonge talenten samen muziek schrijven. Fotograaf: Rob ten BroekAls in een soort snelkookpan worden er nummers gemaakt en talent gespot.”

Jacques de Leeuwprijs
Laurence werd bij de Hogeschool voor de Kunsten, waar de Rockacademie onder valt, genomineerd voor de jaarlijkse Jacques de Leeuwprijs in de categorie uitvoerend artiest. En hij studeerde, volgens de Rockacademie, ‘magistraal af’ in Club Smederij in Tilburg. Hij deed daarna ervaring op in Londen en Stockholm.

Ook zijn vaste begeleider op gitaar op de academie, vierdejaars student Carlota Lopez-van de Lugt, denkt dat deelname aan het songfestival voor Duncan als een ‘trampoline’ kan werken. “Ik vind hem één van de beste zangers die ik ken”, zegt ze trots. “Iedereen hier vindt het supertof.”

Mediabelangstelling
De Rockacademie is ondertussen ook verheugd over Duncans deelname. “Alle media besteden er aandacht aan en gelukkig wordt ook steeds vermeld dat hij van de Rockacademie komt."

"Zo zien mensen dat wij in de breedte opleiden voor een toekomst in de popmuziek”, zegt Van de Hurk, die al televisieploegen van SBS6 en Omroep Brabant zag langskomen.

The Voice of Holland
Ilse de Lange is volgens berichtgeving degene die Duncan de Moor (zijn echte naam) tipte bij de selectiecommissie voor het Eurovisie Songfestival. Duncan deed mee in het vijfde seizoen van The Voice of Holland, Ilse de Lange was toen jurylid.

Het is overigens niet de eerste keer dat een voormalig student van de Rockacademie meedoet aan het Eurovisie Songfestival. Gitarist Jan Peter Hoekstra begeleidde in 2016 deelnemer Douwe Bob bij de uitvoering Slow Down, waarvan hij ook mede-componist was. [Petra Merkx]

De halve finales van het Eurovisie Songfestival zijn op dinsdag 14 en donderdag 16 mei. De grote finale is op 18 mei.