augustus

Duizenden nieuwe studenten leren hun stad kennen

Duizenden nieuwe Fontysstudenten verspreid over Tilburg en Eindhoven. Het is een beeld dat jarenlang niet te zien was dankzij de inmiddels bekende reden: corona. Vandaag kon de stadsdag van Purple eindelijk weer zoals vanouds gevierd worden en dat werd dan ook in vol ornaat gedaan.

TILBURG
In Tilburg en Eindhoven zijn door Fontys officiële stadsdagen georganiseerd. In Tilburg gaat de activiteit om 12.00 uur van start, waar tientallen groepjes gloednieuwe studenten zich met veelal brakke hoofden verzamelen op het Pieter Vreedeplein. Veel slaap hebben ze dan nog niet gehad: de biercantus van dinsdagavond heeft zijn sporen achtergelaten.

Onder hen bevinden zich ook Marijn Fortuin en Floor van der Avoort. Zij zijn deze week omgedoopt tot papa en mama. Samen met nog twaalf andere begeleiders zijn ze verantwoordelijk voor alle nieuwe PABO-studenten. Ervoor zorgen dat ze niet te veel drinken, activiteiten regelen, iedereen veilig op de camping krijgen. Dat soort taken.

Net als de ‘kinderen’, zoals de nieuwe studenten genoemd worden, hebben ook de papa’s en mama’s geen rustgevende week. “We staan eerder op dan alle kinderen en gaan later naar huis”, vertelt vierdejaars student Marijn. “Gisteren lag ik om half 4 in mijn tent en stond ik om kwart voor 8 op.”  [Tekst gaat verder onder de foto's]

Voor Marijn is het niet zijn eerste introductieweek, voor Floor daarentegen wel. Zij zit wegens omstandigheden voor het derde jaar op rij in haar eerste jaar van de PABO-opleiding en heeft in die tijd nog nooit een ‘normale’ (lees: coronavrije) Purple meegemaakt. “Het is heel raar om uit te leggen dat ik eerstejaars ben, maar wel intromama”, vertelt ze. “De meeste begeleiders zijn tweede-, derde- of vierdejaars.”

De introductieweek bevalt haar tot nu toe goed. “We hebben een leuke groep studenten, iedereen is enthousiast. Vrijwel alles is vlekkeloos verlopen. Er zijn soms wat dronken ruzietjes, maar die zijn inmiddels allemaal opgelost of vergeten. Ik merk dat de activiteiten die nu georganiseerd worden - en tijdens corona dus niet - voor een veel betere groepsdynamiek zorgen. Studenten leren nu niet alleen mensen van hun eigen opleiding kennen, maar ook van andere.”

Twee van de aanwezige ‘kinderen’ zijn Milan en Anne. Milan: “Het is dag drie en ik leef nog steeds, al had ik die tosti van net wel even nodig”, zegt hij. “Ik heb het naar mijn zin. Ik kende nog niemand, maar het zijn allemaal leuke mensen.” En ook Anne vermaakt zich meer dan prima: “Ik heb net een andere hbo-studie afgerond, dus het is even schakelen. Ik zit in een andere levensfase dan veel andere studenten, dat is even wennen. Maar iedereen is gezellig en de begeleiders zijn geweldig.” [Tekst gaat verder onder de foto's]

EINDHOVEN
Ook in Eindhoven wordt met volle teugen genoten van de introweek. Niet alleen door de eerstejaarsstudenten, maar ook door de papa’s en mama’s die zelf geen fysieke introweek hebben gehad in de afgelopen jaren. Zoals vierdejaars pedagogiekstudente Linn Rietjens bijvoorbeeld. “Zo pikken we zelf toch nog een intro mee zoals deze eigenlijk hoort te zijn.”

Linn is een van de hoofdverantwoordelijken in Eindhoven. Wat dat precies inhoudt? “Echt van alles. Sowieso komt iedereen bij je terecht met vragen, probeer je alles in goede banen te leiden en los je problemen zo goed als het kan op.”

Hoewel er duizenden studenten door Eindhoven lopen, zijn er maar 36 ‘kinderen’ die voor de opleiding pedagogiek kozen. Toch mag dat kleine aantal de pret volgens Linn niet drukken. “Integendeel zelfs. Juist omdat we nu kleinere groepen begeleiden, ontstaat er een hechtere band tussen de eerste- en meerderejaars studenten.”

De festiviteitenweek is inmiddels halverwege en is tot nog toe goed verlopen. “Het is alleen wel heel warm. Zo liepen we dinsdag de hele dag in de brandende zon om levend Stratego te doen.” Verkoeling wordt (nog) niet in alcoholische versnaperingen gezocht. “Tot 16.00 uur blijft iedereen nuchter”, legt Linn uit. “Zowel de begeleiding als de kids. En we hebben iedere dag een begeleider die een ‘nuchtere dienst’ draait, zodat er altijd iemand beschikbaar is waar nodig.”  [Tekst gaat verder onder de foto's]

Studenten onder de 18 drinken - meestal - helemaal niets. Loes heeft bijvoorbeeld nog geen druppel gedronken. “Terwijl ik juist wel een van de feestgangers van de groep ben!”, zegt ze enthousiast. “Maar gelukkig wordt er bij iedere kroeg ook gezorgd voor alcoholvrije drankjes. Zo hoef je niet per se fris te drinken, kun je leuk meedoen met de rest en heb je de volgende dag geen kater.”

De kater mag voor Loes dan uitblijven, toch voelt ze zich net als eerstejaarsstudent Maud niet helemaal topfit. “Je bent al vanaf 7 uur op en loopt de hele dag in de zon”, zegt Maud. “Bovendien zijn je dagen volgepland met verschillende activiteiten zoals een spellenmiddag, een Ik Hou Van Pedagogiek-quiz, een kroegentocht en een stadsdag als vandaag. Maar hoe vermoeiend het ook is, het is vooral heel leuk.”

Loes en Maud kijken uit naar de komende dagen. Donderdag staat het Purple Festival in Tilburg op het programma en vrijdag keren de alle studenten weer huiswaarts. “Maandag begint het echte werk”, aldus Loes. “Dat was nog wel even balen, want ik ging er eigenlijk vanuit dat er nog een week tussen de intro en de start van het collegejaar zat.” [Karen Luiken en Noëlle van den Berg]