maart

Duizend Fontys-mondkapjes naar Máxima Medisch Centrum

Het Máxima Medisch Centrum (MMC) in Eindhoven krijgt ruim duizend mondkapjes van Fontys. Daarvan zijn er 720 afkomstig van de opleiding Verpleegkunde en driehonderd van Fontys Paramedische Hogeschool, beide buren van het ziekenhuis.

De kapjes vormen een cruciale bescherming voor artsen en ander zorgpersoneel die momenteel strijd leveren tegen het coronavirus. De 720 ‘mondneuskapjes’ van de studie Verpleegkunde zijn afgelopen maandag al afgeleverd bij het MMC, samen met de hele voorraad (49 flessen) van het handdesinfectiemiddel Sterillium.

“Afgelopen vrijdag is al contact gezocht met de afdeling inkoop van het MMC, om te vragen waar ze behoefte aan hebben”, aldus een woordvoerder van de opleiding. “Aangezien onze materialen ook bij dit ziekenhuis vandaan komen, leek de meest logische actie dat ze nu terug zouden gaan naar het MMC.”

Beademingsapparaten
Het ziekenhuis is er ook van op de hoogte dat er nog twee beademingsapparaten in het gebouw staan van de opleiding aan de Eindhovense Dominee Theodor Fliednerstraat. Die kunnen, na goedkeuring door zorgfabrikant GE Healthcare, eventueel ook nog ingezet worden in de zorg voor (corona)patiënten.

“Met het MMC is de afspraak gemaakt dat ze contact opnemen als er nog andere materialen schaars worden. We hebben bijvoorbeeld nog een voorraad steriele handschoenen”, aldus de woordvoerder. “Onze lijntjes met het MMC zijn kort.”

Vanuit Fontys Paramedische Hogeschool, die in hetzelfde pand als ‘verpleegkunde’ is gevestigd, mag het ziekenhuis driehonderd mondkapjes verwachten. Deze moeten nog naar het MMC worden gebracht. [Tim Durlinger]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.