Venlo,
januari

Duitsland staakt weer, studenten goed voorbereid

Duitsland is in de ban van de derde spoorwegstaking in twee maanden tijd. Alsof dat niet vervelend genoeg is, versperren stakende boeren met hun trekkers snelwegen. Vervoerder Deutsche Bahn roept reizigers op om reizen uit te stellen. Dat zit er niet in voor de meeste Duitse studenten die bij Fontys in Venlo studeren. Het is tentamenweek.

Dit keer duurt de staking drie dagen, tot en met vrijdag. Desondanks zijn er bij Fontys International Business School (FIBS) in Venlo geen afmeldingen binnengekomen. “De stakingen in het openbaar vervoer waren op tijd aangekondigd, en ook de boerenactie is sinds dit weekend bekend. Studenten hebben zich er dus op kunnen voorbereiden”, licht opleidingsdirecteur Wouter Josso toe.

“We hebben begrepen dat ze er alles aan doen om op tijd op school aanwezig te zijn. De meeste carpoolen en vertrekken ruim op tijd.” De in Duitsland wonende directeur kon gisterochtend nog net op tijd langs een aantal trekkers rijden op de snelweg.

“De treinstakingen lijken een constant fenomeen te worden”, concludeert hij. “We hebben onze studenten er niet actief over geïnformeerd. Alle Duitse media staan er vol mee. Dat nieuws kan dus niemand zijn ontgaan. Bovendien is het de eerste week na de vakantie, dus dat is lastig communiceren.”

Langer onderweg
Ook Henning Janßen, docent aan de opleiding Commerciële Economie, ondervond in eerste instantie enige problemen op de snelweg toen hij van zijn woonplaats in Duitsland naar Fontys in Eindhoven reed. Via een navigatieapp vond hij een alternatieve route binnendoor. “Maar voor degene die is aangewezen op de trein, is er geen alternatief”, weet de voormalige directeur van Fontys Techniek en Logistiek in Venlo.

Hij spreekt uit ervaring als hij zegt dat de treinstaking weinig invloed heeft op het merendeel van de Duitse studenten dat in Venlo studeert. “De meesten komen uit de grensstreek en carpoolen altijd al in plaats van dat ze de trein te nemen. De stakende boeren houden zich netjes aan de regels en veroorzaken niet veel overlast. Studenten moeten nu alleen eerder vertrekken, omdat ze veelal langer onderweg zijn.” [Marieke Verbiesen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd