september

Duidelijkheid in het autistisch doolhof

Fontys-docent zet platform op voor delen kennis en informatie

Als ouder van een kind met de aandachtsstoornis ADD loop je regelmatig tegen een muur van onwetendheid aan, merkte Fontys-docent Iwan Haex. Samen met een andere ervaringsdeskundige - Esther Smeets, moeder van een kind met autisme (ASS) - startte hij een platform dat online informatie aanbiedt voor lotgenoten. Recent kregen zij een flinke subsidie voor een initiatief dat nog een stapje verder gaat: Yourin2.

Iwan Haex is docent bij de opleiding Communicatie. Dat is niet bepaald een opleiding waar veel studenten met autisme rondlopen, hoewel ze ook daar aanwezig zijn. Eén van hen blogt zelfs op het platform Wijzermetjebeperking.nl, dat Haex samen met Esther Smeets een aantal jaren geleden opzette.

Geen idee
Beiden weten uit eigen ervaring waar kinderen met ASS of aanverwante stoornissen als ADHD of ADD, hun familie en professionals tegenaan lopen: “Esther kreeg bijvoorbeeld van de zwemleraar te horen dat hij haar dochter niet aankon en dat ze van zwemles af moest. Maar waar moest ze dan leren zwemmen?”, vertelt Haex. “Zo is er geen manege die zegt ‘kom maar hier met je moeilijke kind’. En waar vind je een autorijschool waar ze weten hoe ze moeten omgaan met leerlingen met ASS?”

Smeets en Haex ontwikkelden de website Wijzermetjebeperking.nl, met daarop allerlei adresjes die handig zijn voor mensen met ASS en hun omgeving. Op het platform vind je informatie op het gebied van sport, zorg, wonen of vakantie. De site heeft bovendien een flink aantal bloggers; lotgenoten die schrijven over hun leven. Onder hen ook Fontys-studente Kimberly Swets.

Nieuwe stap
Yourin2 is nu het volgende project, waarin ze een nieuwe stap maken. Daarvoor werken ze samen met Marjolijn Daverveld van Reële Communicatie, die zelf ook allerlei mensen met een beperking in dienst heeft. Met Yourin2 willen de oprichters bereiken dat ook professionals hun kennis gaan delen. In de praktijk schort het daar ook nogal eens aan, zegt Haex.

Hij vond het verschrikkelijk hoe het ging toen zijn dochter in de problemen kwam en zij in ‘een traject van ellende’ belandden, wat voorkomen had kunnen worden als er meer kennis was geweest. “Als de hulpverlener met wie je contact hebt je niet kan helpen, stopt het vaak. Terwijl een professional van elders je wellicht wel had kunnen helpen. We hopen dat via ons platform Yourin2 hulpverleners ook hulpvragen aan elkaar durven te stellen.”

Echte ontmoetingen
Een tweede belangrijke functie van Yourin2 is dat de betrokkenen elkaar niet alleen online, maar ook in het echt ontmoeten. Daarvoor heeft Haex al contact gezocht met verschillende andere autismeprojecten die lopen bij Fontys. Ze willen met het platform bijvoorbeeld ook studenten helpen om een stageplek te vinden.

Yourin2 kreeg een subsidie van Dela Goede Doelen ter waarde van 25.000 euro. Hiervan gaan ze onder meer de website bouwen. Het ontwerp neemt Haex, die van huis uit designer is, zelf voor zijn rekening. Voor de ‘achterkant’ heeft hij contact gelegd met een Eindhovens bedrijf, dat zelf ook werkt met Fontys-studenten. [Petra Merkx]