Drone Challenge koppelt ontwerpkracht hbo aan maakkracht mbo

Transportdrones zijn steeds meer in opkomst. Maar hoe ontwerp je zo’n drone? Veertig studenten van Fontys en Summa proberen dat uit te vogelen tijdens de Drone Challenge.

De opdracht is helder: ontwerp en bouw een transportdrone from scratch. De weg ernaartoe, die moeten de mbo- en hbo-studenten helemaal zelf uitdokteren. Nou ja, met een beetje hulp van de mannen van New Business Creators en bedrijven op de Brainport Industries Campus (BIC).

De Drone Challenge, die op de BIC zijn thuishaven heeft, is nieuw dit jaar en als het aan mede-initiatiefnemer Mark Aelmans ligt een blijvertje. Volgens de project- en programmamanager van de opleiding Engineering biedt de challenge studenten een mooie, concrete ontwerpopdracht in de minor Engineering.  Mark Aelmans

“Vijf maanden lang kunnen onze studenten samen met studenten van  het Summa College nadenken over en sleutelen aan de optimale transportdrone. Daarmee koppelen we de ontwerpkracht van de hbo-studenten aan de maakkracht van mbo-studenten. Samen kunnen ze hele mooie producten tot stand brengen.”

Gedachtegoed van BIC
Die samenwerking en de samenwerking met het bedrijfsleven sluiten volgens Aelmans perfect aan bij het gedachtegoed van BIC. Op deze campus ontwikkelen onderwijsinstellingen en bedrijven in vijf fieldlabs samen innovaties voor de maakindustrie.

“Die kant gaan we steeds meer op met ons onderwijs. Het ideaalplaatje voor de opleiding Engineering is een hybride leeromgeving waarin een team van professionals uit het werkveld en studenten van verschillende opleidingen samenwerken en ontwerpuitdagingen aangaan.”

De Drone Challenge is volgens Aelmans een mooi pilotproject. “New Business Creators begeleidt dit project. Zij zijn voor de studenten het dagelijkse aanspreekpunt. Wij kijken op afstand mee en onderzoeken hoe we die hybride leeromgeving verder vorm kunnen geven.”

Vliegles
Inmiddels zijn de studenten al enkele maanden onderweg. De ontwerpen zijn klaar en de studenten hebben ook al vliegles gehad van een professioneel droneteam. De volgende stap is het bouwen en testen van de prototypen. De houten drone van Bram en zijn teamgenoten.

Dat niet alle drones de eerste testvlucht overleven, ondervond ook Bram, derdejaarsstudent Mechatronica. “Onze drone met houten frame is bij de eerste vlucht helaas gecrasht, maar we hebben inmiddels een nieuwe gemaakt en we bouwen ook nog een kleiner model van aluminium.”

Het liefst had het team van Bram de drone gebouwd met carbon fiber, sterk en toch heel licht materiaal. “Maar dat was veel te duur. Dan zou ons budget in één keer op zijn geweest.”

Finaledag
De komende maand hopen Bram en zijn teamgenoten de definitieve transportdrone te bouwen waarmee ze op 7 juli tijdens de finaledag de strijd aangaan met de andere negen teams. Toch maakt winnen of verliezen hem weinig uit. Bram van den Boom sleutelt aan zijn  transportdrone.

“Het gaat mij om het proces, om het zelf ontwerpen en bouwen van zo’n drone. Die weg naar een concreet eindproduct, daar leren we heel veel van.”

Een puntje van kritiek heeft hij wel: “De samenwerking met de mbo-studenten kan een stuk beter. We werken op verschillende dagen aan de drones, dat maakt het lastig om dingen echt samen op te pakken. Dat zou anders gepland kunnen worden.”

Voor Aelmans een belangrijk leerpunt, want het is de bedoeling dat de Drone Challenge een jaarlijks terugkerend project wordt. “Zo kunnen we doorbouwen op de opgedane kennis, zoals we dat al jaren doen met de Solar Challenge .” [Ivo van der Hoeven]

Frank van Schaik
July
Hallo!
Is de Drone challenge BIC op 7 juli, vrij te bezoeken?
Ik heb wat studenten gesproken tijdens Vision en Robotics beurs Den Bosch, en wil graag de resultaten van deze competitie aanschouwen.