augustus

Drie Nederlandse medailles op Universiade

Fontys-deelnemer Claire van Dijck: "Mooie ervaring. Tegenvallend resultaat"

Vandaag eindigt de Universiade in Taipei. Op de Olympische Spelen voor studenten won de Nederlandse ploeg drie medailles: twee keer goud en één brons. De deelnemende Fontys-studenten gooiden geen hoge ogen.

Goud was er voor zwemster Kira Toussaint en hordenloopster Nadine Visser. In het taekwondo-toernooi pakte Reshmie Oogink brons. Met het goud van Kira Toussaint is trouwens iets bijzonders aan de hand: op de 50 meter rugslag eindigde de studente aan Tennessee State University in exact dezelfde tijd als de Amerikaanse Alexandra de Loof (28.07). Met als gevolg dat beide dames een gouden medaille kregen omgehangen.

Zware omstandigheden
De zeven deelnemende Fontys-studenten vielen niet in de prijzen. Eén van hen is boogschutter Claire van Dijck (foto links). Op het onderdeel recurve werd de studente aan Fontys Economische Hogeschool Tilburg 34ste. “Helaas niet helemaal wat ik gehoopt had,” vertelt ze. “Ik begon met hoge verwachtingen aan het toernooi. Maar de omstandigheden waren loodzwaar. Met boogschieten staan we altijd pal in de zon en ik heb nog nooit een wedstrijd gehad met 38 graden en zo’n hoge luchtvochtigheid.” Omdat er een tyfoon op komst was, waaide het bovendien flink. “Ook dat is wennen. In een stadion gedraagt de wind zich totaal anders dan in het open veld waar we in Nederland altijd schieten.” Claire besluit positief. “Hoewel de wedstrijd niet ging zoals ik had gehoopt heb ik veel nieuwe ervaringen opgedaan. En ik heb mijn beste internationale score neergezet tot nu toe. Dat is iets om op voort te bouwen.”

Klap op de vuurpijl
Ondanks het tegenvallende resultaat was ‘Taipei’ een mooie ervaring. “De organisatie was goed en ons verblijf prima geregeld. Het is erg leuk dat je een kamer deelt met verschillende sporters. Hierdoor leer je ook weer van hun aanpak.” In het atletiekstadion zag Claire onder andere de gouden race van Nadine Visser. “Dat was voor ons de klap op de vuurpijl. Vanaf de start had Nadine een behoorlijke voorsprong op de rest van de deelnemers. Prachtig om mee te maken. Het gaf absoluut een boost aan de rest van het NL-team.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]