Eindhoven,
06
december
2023
|
10:13
Europe/Amsterdam

Dramataal houdt toekomstige pedagogen leerzame spiegel voor

Verbale en non-verbale communicatie, kleurenpakketten, spraakwolkjes, veiligheid en professionaliteit. Het zijn een aantal woorden die de boodschap van de voorstelling Dramataal bondig samenvat. Een voorstelling met en voor studenten Pedagogiek. “Dit is heel bijzonder.”

De Eindhovense studievereniging Watoto van Fontys Pedagogiek kreeg vanuit het Welzijnslab een vrij te besteden bedrag, zolang het maar met studentenwelzijn en verbinding  te maken had. Aan student, bestuurslid en hoofd activiteiten Joany de taak om samen met medebestuurslid Febe iets te organiseren. “Ons contactpersoon Welzijn stelde Dramataal voor, een voorstelling over gedrag, gedachtes en wat dit zegt over jezelf als persoon en professional.”

Joany (links) met medebestuurslid FebeHet zijn onderwerpen met grote raakvlakken op pedagogisch gebied. Dat is ook niet gek, want degene die de voorstelling verzorgt, Wendy Fok, heeft ruim vijfentwintig jaar ervaring in het onderwijs en met kinderen en jongvolwassenen in een (on)veilig klimaat. “Het is voor studenten erg waardevol en impactvol om het hier op een andere manier over te hebben. Dat maakt deze voorstelling mogelijk door onze studenten te verbinden met dat wat hen inhoudelijk raakt, pedagoog én  mens zijn”, legt docentonderzoeker en welzijnscoach Aafke Baars uit.

Verbinding aangaan
Fok focust zich met haar voorstelling dan ook juist op de pedagoog. Wie ben je zelf? En wat breng je mee wanneer je met kinderen en jongeren werkt? Hoe gedraag je jezelf? “We moeten onze luiken openzetten en de verbinding met elkaar aangaan”, vervolgt Baars. “Dat vraagt om kwetsbaarheid om te zijn wie je bent. Dat is nodig, want we willen kinderen en jongeren meegeven dat ze hun authentieke zelf mogen zijn.”

Het klinkt misschien heel lastig om te bereiken in een voorstelling, maar dat was het volgens Watoto-bestuurslid Joany allesbehalve. “Tijdens de voorstelling wist Fok onze studenten te spiegelen. Ze is een kei in het lezen van lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen, en ging op die manier direct en persoonlijk in op het publiek met interacties, waardoor onze studenten zich heel erg konden vinden in het verhaal dat ze vertelde.”

Vooruitgang
Wendy FokDe kern van dat verhaal was: wat zegt jouw gedrag tegenover een ander over jezelf? “Wanneer je iemand uitlacht om zijn of haar uiterlijk bijvoorbeeld. Dat zegt meer over jezelf dan over hoe je over de ander denkt”, legt de studente enthousiast uit. “Wij moeten als professional veiligheid waarborgen wanneer kinderen dat doen en juist het positieve uitlichten. Die verandering in perspectief kan enorme vooruitgang met zich meebrengen.”

Dat geldt ook voor de manier van omgaan met (non-)verbale communicatie, het gebruik van een krachtblad en het maken van de verkeerde keuzes waar je uiteindelijk ook van leert. Joany weet zeker dat alle studenten, net als zij, heel veel van de voorstelling hebben geleerd. “Dramataal is echt een aanwinst geweest voor onze ontwikkeling. Zowel professioneel als persoonlijk. Dat het zo pakkend zou zijn, had niemand verwacht. Alle studenten vonden het waardevol en daar ben ik best trots op.” [Noëlle van den Berg]

Voor de pedagogiekstudenten die de eerste voorstelling hebben gemist: op vrijdag 8 december vindt de tweede editie plaats, om 11.00 uur in Pathé Stappegoor.

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Wendy Fok
06
December
2023
Wat een goed stuk! Ben er trots op! Ik kom graag in contact met de schrijver van het stuk. Dikke complimenten!