januari
2023

Door studenten ontwikkelde app moet reflecteren makkelijker maken

Studenten van de lerarenopleiding worden op het hart gedrukt zo vaak en veel mogelijk te reflecteren. Makkelijk gezegd, niet zomaar gedaan. ICT-studenten helpen een handje en ontwikkelen speciaal voor hen een reflectie-app.

Het idee van de applicatie is ontstaan bij Tom Adams, docent op de lerarenopleiding. Hij legt uit dat zijn studenten de opdracht krijgen veel te reflecteren. Over lessen die ze geven, activiteiten die ze meemaken, maar ook over simpele keukentafelgesprekjes.

Dat reflecteren wordt wel gedaan, maar kan volgens Adams op een veel efficiëntere manier dan nu gebeurt. Hij kwam dan ook met het initiatief om een reflectie-app in het leven te roepen. “Vanuit onze opleiding is er behoefte aan een instrument waarbij studenten beter kunnen reflecteren”, vertelt hij.

“Als ze reflecteren, doen ze dat vaak alleen aan de hand van formele dingen. Maar studenten leren op de werkplek ook op een informele en ongeplande manier. Die reflecties vermelden ze nooit in hun portfolio’s.”

Arjan Groeneweg en Tom AdamsSamenwerking
Adams sloot voor zijn idee de handen ineen met Arjan Groeneweg, docent en coördinator bij Fontys ICT. De één zorgde voor een aantal studenten van de lerarenopleiding, de ander zocht wat ICT-studenten bij elkaar.

“We hebben hen in groepjes laten samenwerken”, legt Adams uit. “Mijn studenten hebben aan de ICT-studenten doorgegeven wat hun wensen zouden zijn voor een applicatie waarin gereflecteerd kan worden. De ICT-studenten zijn daar vervolgens mee aan de slag gegaan.”

Binnen zes weken tijd werden er door verschillende groepjes twee prototypes van de app gemaakt. FLOT-student Imane werkte daar ook aan mee. “In het dagelijkse leven denk je vaak niet aan reflecteren. Meestal schrijf je reflecties pas op als je met je portfolio bezig bent. Je denkt dan een paar weken later pas terug aan een ervaring. Met als gevolg dat je de helft vergeet. Een applicatie kan dat tegengaan.”

Haar studiegenoot Ralf beaamt dat. Ook hij denkt dat een reflectie-app uitkomst kan bieden. “Van gesprekken die je bijvoorbeeld in de lerarenkamer voert, maak je over het algemeen geen notities. Met een app zou je dat misschien sneller doen. Zeker als je die notities met behulp van een dictafoon op kan schrijven. Dat gaat veel sneller dan wanneer je met een pen en schrift in de weer moet."

Ralf en ImanePrototypes
De prototypes die van de app zijn gemaakt, komen allebei op hetzelfde neer. Het is de bedoeling dat je reflecties er op verschillende manieren in kunt zetten. Al tekenend, al videobloggend, al schrijvend of al sprekend.

Het is zelfs mogelijk om met behulp van blije of verdrietige smileys emoties toe te voegen. “Was het een goede reflectie? Dan zet je er een lachend poppetje bij”, zo klinkt het tijdens een presentatie van de apps. “Tekenen kan ook. Soms heb je een herinnering die je wilt omschrijven, maar waar je geen woorden voor hebt. Het kan dan makkelijk zijn om je gedachtes uit te tekenen.”

De apps zijn uitgerust met speciale push-meldingen die verstuurd worden om studenten te herinneren aan het noteren van een reflectie. “Die kunnen bijvoorbeeld ingesteld worden op rustige tijdstippen. Heb je altijd rond twaalf uur pauze? Dan zou je op dat moment een melding krijgen zodat je op je gemak een reflectie kunt schrijven.”

Alle notities worden uiteindelijk samengevoegd in één document dat gebruikt kan worden voor een portfolio. “Zie het als een soort tijdlijn”, besluit Adams. [Karen Luiken]

Irene Bernhard
March
2023
Wat een briljant idee is dit! Hopelijk komt 'ie heel snel op de markt
Arjan
2023
De app is momenteel in een prototype fase. Er moet nog veel getest worden voordat tot daadwerkelijke ontwikkeling over kan worden gegaan maar de eerste reacties zijn er positief zo te zien!
Lilian Croes
2023
Wat een gaaf project ! volgens mij niet alleen voor student relevant om deze tool te gebruiken. Ik ben er zelf ( met al heel wat jaren werkervaring :-) ) ook nieuwsgierig naar. hoe kan ik het blijven volgen?
Doreen Hamer
2023
Dit maakt mij, als lerarenopleiding, heel nieuwsgierig. Ik blijf graag op de hoogte van de verdere ontwikkeling van deze app!
Maaike Boomstra
Slimme tool!
Zou de studenten er graag mee laten werken.
Ook al vind ik dat er ook wel minder gereflecteerd mag worden. :-)
Heel fijn zijn de creatieve variaties zoals filmpjes en tekeningen! Goed bedacht. Complimenten.
Ankie Waltmans
Alweer een top idee!
Sanne Preis
Wat een mooie tool.
Zouden jullie mij op de hoogte kunnen houden van de verdere ontwikkeling? Ik zou hem graag willen aanbieden aan onze studenten van de LEROP.
Tom Adams
February
2023
Vanaf september willen we hem in verschillende settings gaan testen. Mail me als je interesse hebt om daar met jouw studenten aan deel te nemen.
Bregje Mulders
2023
Wat een goed idee, deze zinvolle samenwerking met een mooi resultaat! Ik ben ook heel benieuwd of de app al te gebruiken is voor mijn studenten.
Remco Langeler
2023
Top idee en dus al uitgewerkt en getest!

Is deze app al voor Fontys studenten of openbaar beschikbaar? Waar kunnen wij de app vinden en ook aan onze studenten aanbieden?

Remco
Fontys ACE | Trend Research & Concept Creation in Lifestyle