januari

Door associate degree sparren met commercieel directeur

Bram van Bekhoven eerste met AD-diploma Commerciële Economie

Bram van Bekhoven was altijd al meer van de praktijk dan van het studeren. Daarom paste de deeltijdopleiding associate degree Commerciële Economie, die hij bij Fontys naast zijn werk deed, prima bij hem. De 29-jarige Tilburger is nu de eerste met dit diploma op zak.

Na de mavo wist Van Bekhoven dat hij niet iemand was om vijf dagen lang in de schoolbanken te zitten. "Ik ben op mijn zeventiende begonnen als magazijnmedewerker. Daarna werkte ik voor een technische groothandel en volgde ik via een BBL-traject (beroepsbegeleidende leerweg, red.) de opleiding commercieel medewerker binnen- en buitendienst bij ROC Eindhoven."

Doorstuderen
In die stad werkt hij inmiddels als key-accountmanager bij technische groothandel Steenkist-Rooijmans. Daar bekroop hem enkele jaren geleden het gevoel dat hij meer wilde dan een mbo-diploma. Van Bekhoven vernam dat er zoiets was als een associate degree; een tweejarige opleiding aan een hogeschool, vooral bedoeld voor mbo'ers die door willen studeren maar niet direct aan een vierjarige hbo-bacheloropleiding. Het werd voor hem uiteindelijk de studie opleiding Commerciële Economie.

Hiervoor deed hij onder meer een onderzoek naar klantbehoud binnen zijn bedrijf. "We zijn er nu mee bezig om dat in praktijk te brengen. Uit het marktonderzoek kwam naar voren dat bijna niemand onze bestelapp kende. Onze vertegenwoordigers brengen die nu onder de aandacht van klanten. Ik hoorde vorige week dat die dag meer dan de helft van de orders online waren gedaan, via de app en onze e-shop. De eerste succesjes! Je ziet dat je het verschil kunt maken als je ergens actief mee aan de slag gaat."

De opleiding was volgens de Tilburger goed te doen. Af en toe was de verhouding qua drukte niet helemaal in evenwicht. "Dat had iets evenrediger verdeeld mogen worden." Zijn werkgever stimuleerde hem om zichzelf te ontwikkelen. "Ik werkte bij Steenkist van maandag tot en met vrijdag. Op donderdagmiddag had ik dan betaald verlof voor mijn studie. De lessen waren op donderdagmiddag en -avond. De theorie moest ik de andere avonden of in het weekend bijhouden."

Pittig
Af en toe vond Van Bekhoven het best pittig om zijn baan met een studie te combineren. "Ik heb een zoontje. Die moest met enige regelmaat op zondag naar de Efteling of de dierentuin, zodat papa kon studeren. Ik ben blij dat die periode nu is afgesloten." Het heeft hem echter ook veel gebracht: "Ik denk dat ik nu wat meer op een tactisch-strategisch niveau denk dan voorheen. Ik kan bijvoorbeeld wat meer sparren met onze commercieel directeur." [Tim Durlinger]