Doneren met waardigheid voor het getroffen Libanon

Niet je oude muffe trui doneren, maar een mooie trui met waarde. Dat is het idee achter de Libanon-actie Donate with Dignity. De inzameling is bedacht door elf studenten van het minorprogramma Embrace TEC van Fontys Pulsed.

De actie Donate with Dignity is geen standaard inzamelactie, verduidelijkt Lex Beusink, die bij Fontys Toegepaste Psychologie studeert. Bij dit project neemt hij de marketing voor zijn rekening.

Lex Beusink“We hebben niet alleen voor deze naam gekozen omdat het zo mooi allitereert, maar omdat we enkel spullen met waarde inzamelen. Het is niet de bedoeling dat mensen hun rommel komen brengen, maar dat ze doneren met waardigheid.”

Sinds 12 april en tot 7 mei zamelen de studenten spullen in voor de bevolking van Libanon. Voedsel, luiers, kleding, laptops en boeken, je kunt het zo gek niet bedenken of het is gebracht. Het doel is om na 7 mei twee volle zeecontainers met kwalitatief goede spullen richting Libanon te verschepen.

Opeenstapeling van crises
“De bevolking van Libanon heeft het zwaar door een opeenstapeling van crises”, vertelt Lex. “Er is ernstige instabiliteit in de overheid, er moeten 1,2 miljoen Syrische vluchtelingen worden opgevangen, de economie is helemaal ingestort en tot overmaat van ramp kwam daar vorig jaar ook nog de explosie in de haven van Beiroet overheen.”

Volgens Lex leven momenteel een kleine 2 miljoen mensen in Libanon onder de armoedegrens. En dus is het volgens de studenten van Embrace TEC tijd voor actie. Het minorprogramma bevat open ended challenges zoals dit initiatief, die de studenten helpen zelfsturende professionals te worden.

Het pop up-museum van de actie op Strijp-S in Eindhoven.Mooie uitdaging
“Voor ons is het een mooie uitdaging om een grootschalige hulpactie op touw te zetten, met alles wat daarbij komt kijken. Tegelijkertijd dragen we ons steentje bij om het leven in Libanon weer wat dragelijker te maken.”

De studenten zetten in korte tijd een website op, bedachten social mediacampagnes en maakten graphic designs. Ook kwamen er een warenhuis en pop-up museum in Eindhoven. “We hebben ons warenhuis in het Klokgebouw afgelopen woensdag geopend en het is waanzinnig wat er allemaal al is binnengekomen”, vertelt Lex.

Kunst geveild
Tegenover het Klokgebouw op Strijp-S hebben de studenten een pop-up museum gerealiseerd. Hier laten de studenten zien hoe de situatie in Libanon momenteel is en welke spullen er het hardst nodig zijn. Ook is er een ruimte waar kunst wordt geveild, ten bate van Donate with Dignity.

Lex is ervan overtuigd dat de actie een groot succes wordt. “Misschien hebben we straks zelfs een derde zeecontainer nodig.” [Ivo van der Hoeven]

Kijk voor meer informatie op de site van Donate with Dignity.