Eindhoven,
07
november
2018
|
10:00
Europe/Amsterdam

Doe eens zichtbaar zijn

Op mijn laatste beoordelingsgesprek, net voor de zomervakantie, kreeg ik te horen dat ik zichtbaarder moest zijn in de organisatie. Ik was niet de enige, zo heb ik begrepen. De maanden na mijn beoordelingsgesprek heb ik vernomen dat veel directe collega’s, maar ook familieleden en vrienden die werkzaam zijn in het hoger onderwijs, een vergelijkbare boodschap meekregen op hún beoordelingsgesprek.
We moeten dus met z’n allen goed zichtbaar zijn. Dat maakt de situatie direct erg complex, want hoe meer knikkers in de pot hun zichtbaarheid moeten uitstralen, hoe moeilijker het wordt voor iedere individuele knikker om ook daadwerkelijk zichtbaar te zijn.

Het lijkt wel alsof alle onderwijsmanagers naar eenzelfde training zijn gegaan met zichtbaarheid als hét nieuw buzz-woord. En laten we wel wezen: zichtbaarheid is in de 21e eeuw ook rete-belangrijk. Een groot deel van ons leven (met name het online deel), is gaan draaien rondom zichtbaarheid. We zijn het normaal gaan vinden om ons leven, zowel werk als privé, voor iedereen zichtbaar te maken.

Tegelijkertijd laat de exacte definiëring van ‘zichtbaarheid’, zoals bij ieder buzz-woord, nogal eens te wensen over. Ofwel, er is sprake van ‘conceptual confusion’. Uit de verhalen van mijn collega’s, vrienden en familieleden werkzaam in het hoger onderwijs, bleek dat zichtbaarheid de volgende dingen kan betekenen:
- dat je nooit ziek bent; want iedere dag snotterend en rillend in bed is een niet-zichtbare dag;
- dat je wekelijks aan je leidinggevende communiceert wat je nu eigenlijk aan het doen bent (omdat je leidinggevende geen benul heeft van wat je uitspookt de hele dag);
- dat je vooral veel koffie moet gaan drinken, want veel koffie drinken met collega’s betekent dat je zichtbaar bent voor die collega’s.

Om heel eerlijk te zijn was ik flabbergasted van deze interpretaties van het concept zichtbaarheid. Misschien is het tijd voor deel 2 van de training voor managers in het hoger onderwijs die hun personeel aanzetten tot meer zichtbaarheid? Vragen waar deze training een antwoord op zou moeten geven zijn: wanneer ben je precies zichtbaar? Welk probleem lost een verhoogde zichtbaarheid op? En hoe word je meer zichtbaar?
Zolang we nog geen goed antwoord hebben op die vragen, doe ik wat ik eigenlijk altijd al doe: gewoon heel erg hard aan de slag gaan, zichtbaar of onzichtbaar.

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Catelijne Netten
09
November
2018
Ook ik heb hem gehoord! Maar, zoals met alle feedback, is het belangrijk om als je Feedback ontvangt, er ook voor te zorgen dat je om toelichting vraagt en concreet krijgt wat degene precies daarmee bedoelt. Dat vind ik een
eigen verantwoordelijkheid. Mijn manager had daar een prima antwoord op en kon heel goed concreet maken wat voor haar zichtbaarheid betekende: Neem vaker het podium voor de mooie dingen die je doet, deel je kennis met anderen, informeer anderen vaker over ontwikkelingen en doe teamoverstijgende dingen. Ik vond het helemaal niet zo moeilijk, en het heeft me veel opgeleverd. Kortom: als je Feedback krijgt, en je weet niet precies wat diegene daarmee bedoelt, vraag altijd om concrete voorbeelden en laat het niet langs je afglijden. Elke dag een beetje beter geworden is mijn uitgangspunt.