Eindhoven,
11
oktober
2019
|
10:49
Europe/Amsterdam

Docenten, zet je schrap

Je dacht dat het allemaal al snel ging? Dat de wereld of beter nog alle mensen zo ontzettend veel informatie te verwerken krijgen? Zet je maar schrap, het wordt nog veel erger. Dat betoogde gisteren professor Filip Dochy, de gastspreker van het Fontys Docentevent 2019 van Fontys. 

Grofweg 200 docenten wisten de weg te vinden naar dit evenement in Eindhoven. Misschien zegt dat aantal op zichzelf ook al iets. Een veelvoud aan Fontys-medewerkers had zich immers kunnen aanmelden voor deze jaarlijkse inspiratie-middag. Maar dat gebeurde niet. Waarschijnlijk omdat de meesten het simpelweg te druk hebben. 

En als je niet aan de slag gaat met hoe je onderwijs in elkaar steekt, dan wordt het allemaal nog veel drukker. Want de wereld verandert, en het onderwijs moet daarin mee. Dat was impliciet de boodschap die Dochy, hoogleraar Onderwijskunde aan de Katholieke Universiteit Leuven, had voor degenen die wel naar R5 op Rachelsmolen waren gekomen.

Filip Dochy"De informatiedichtheid zal nog veel sneller gaan. Sluipend, in de zin dat we het niet altijd zien, maar razendsnel. Het zal onze maatschappij veranderen, en daarmee ook ons onderwijs. De toekomst is daarmee boeiend, uitdagend en heel moeilijk." 

Kleine studententeams
Wat moet er dan veranderen in de werkwijze van de opleidingen en de docenten die er werken? Kleine studententeams, ook al is de opleiding groot. Variëren. Liefst zoveel mogelijk. "Ja, voor autisten is het anders. Maar ook voor die groep geldt: je leidt ze hier op voor een bestaan in een maatschappij waarin ze ook mee moeten." 

Verwevenheid met de buitenwereld, met de maatschappij: ook belangrijk. "En dan niet 5 of 10 relaties, maar 100 of 150 relaties." Weg met belemmerende en onflexibele infrastructuren, lesuren, roosters en lokalen. Veel coachen en weinig lesgeven. En nog minder toetsen. "Klassieke toetsen: heel, heel weinig. Want als het dan gebeurt, heeft het ook veel impact."

Uiteraard allemaal elementen passend binnen het door Dochy ontwikkelde en her en der binnen Fontys gebruikte HILL-model: High Impact Learning that Lasts. Voor veel docenten zal het herkenbaar zijn geweest. En andersom. "Ik zie zoveel elementen hiervan terug in het onderwijs hier. Een aantal opleidingen is al een heel eind gevorderd in die richting."

Gesneden ICT-koek
Voor sommige docenten was het verhaal van de Belgische professor zelfs gesneden koek. En dan met name die van ICT. Eric Slaats werd door Dochy in het zonnetje gezet en dat wekt nauwelijks verbazing. Hij is binnen Fontys zeker niet de enige maar misschien wel de meest succesvolle en ogenschijnlijk onvermoeibare aanjager van onderwijsvernieuwing. De meeste elementen die Dochy op het Docentevent naar voren haalde, zijn mede door Slaats bij Fontys Hogeschool ICT (FHICT) al lang en breed praktijk. 

"We hebben vandaag inderdaad niet veel nieuws gehoord", aldus enkele docenten van FHICT na afloop van het event. Aan de andere kant, zo stelden zij, waren ze ook blij om te horen en te zien dat ze kennelijk zo goed bezig zijn.

Voor anderen is wat er voorbij kwam juist weer wel nieuw. "Ik heb wel inspiratie opgedaan, ja", zegt Niels Verhoeven. "Vooral bij de workshop Virtual Reality. Daarvan zie ik binnen mijn opleiding fysiotherapie wel mogelijkheden. Het meeste van wat ik vandaag heb gehoord was voor mij zelf wel nieuw. Maar ik zit ook nog niet zo lang in het onderwijs."

Praktische kant vaag
Elisabeth Venicz, docent bij Fontys Hogeschool Journalistiek: "Zo'n evenement is goed om bij dingen stil te kunnen staan waarvoor je normaal weinig tijd hebt. Het theoretische model is interessant. Maar de praktische kant blijft voor mij toch een beetje vaag."

Joep Houterman tenslotte, geen docent maar lid van het College van Bestuur van Fontys, was blij met wat hij deze middag voorbij zag komen. "Het is een bevestiging van wat wij hier al aan het doen zijn. Onderwijs is nooit af. Vernieuwingen kunnen nooit allemaal tegelijk worden doorgevoerd. Maar we mogen nooit genoegen nemen met stilstand." [Jan Ligthart]

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.